סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבא ורב אשי

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין נה ע"א

 

בעא מיניה רב אחדבוי בר אמי מרב ששת: המערה בעצמו, מהו? - אמר ליה: קבסתן!
אמר רב אשי: מאי תיבעי לך? - בקושי - לא משכחת לה, כי משכחת לה - במשמש מת.

1.
רב ששת חי בדור שלפני אביי ורבא והרבה לפני רב אשי. אם כן כיצד ייתכן שרב אשי ענה לו [לרב אחדבוי ששאל את רב ששת]?

2.
אלא, כמה פעמים בש"ס שיתכן ש"רבא" מתחלף ל"רב אשי" וההיפך.
לפי זה נאמר, ש"רב אשי" כאן יוחלף ל"רבא" וזה מתאים שענה לרב ששת. [מעין זה אומר בספר "מנחת יהודה" עמוד 388].

3.
כמו כן ניתן ליישב זאת פשוט יותר. באמת רב אשי לא הכיר את דורו של רב ששת ולא היה יכול לדבר עימו ועם בני דורו. ורב אשי התייחס לשאלה בפני עצמה והגירסא בגמרא צריכה להיות: "אמר רב אשי מאי תיבעי" ולא: "מאי תיבעי לך". המילה "לך" הופכת את הדיון לדו-שיח בין שני נוכחים, ואם המילה חסרה, הרי שרב אשי מדבר אל בני דורו שלו - חבריו!

4.
וראה ב"דקדוקי סופרים" שמביא גירסה "ליה" במקום "לך", כלומר, רב אשי שואל על רב אחדבוי בגוף שלישי: מה היתה הבעיה שלו... וזה ניתן לשאול גם בפער של תקופות.

5.
ונראה לי שהדבר היותר פשוט הוא לומר, שמדובר ברב אשי הקדמון שחי בדור שלפני אביי ורבא, וממילא חי בדורו של רב ששת

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר