סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לפתוח את העיניים / רפי זברגר

סנהדרין סה ע''ב
 

הקדמה

במשנה הפותחת את הדף שלנו אנו לומדים על איסור אוב וידעוני. "אוב" הוא העלאת המת מתחת לבית השחי, ו''דיבור'' עם המת, ו"ידעוני" הוא הכנסת עצם של בעל חי הנקרא ''ידוע'', ובעזרת כשפים "מדברים" עם אותו עצם.     שני הסוגים אסורים מן התורה והעובר עליהם חייב סקילה. אדם הבא לשאול על כך עובר בלאו. 
 

הנושא

הגמרא מספרת על דו שיח בין רבי עקיבא לטורנסרופוס (מושל רומי בארץ ישראל) הקשור לנושא שלנו. 
אף שאלה זו שאל טורנוסרופוס את רבי עקיבא. אמר לו: ומה יום מיומים?
שאל המושל את רבי עקיבא: מה שונה שבת משאר ימות השבוע, ומדוע היהודים מייחסים כבוד רב ליום זה?
החזיר לו רבי עקיבא בשאלה: ומה גבר מגוברין? - במה אתה שונה מכולם, שאתה משמש כמושל האזורי?
ענה הקיסר: דמרי צבי - כך ''אדוני'' (קיסר הרומי) החליט, למנות אותי לשליט באזור זה.
ענה לו רבי עקיבא באותו מטבע לשון: שבת נמי דמרי צבי – גם בשבת ה''אדון'' (מלך מלכי המלכים) ''החליט'' לעשותו ליום שבת ומנוחה לעם ישראל.
''תיקן'' טורנוסרופוס את שאלתו: מי יימר דהאידנא שבתא? – מי אומר לנו שהיום שבת, ולא יום אחר?:
רבי עקיבא ''הוכיח'' לו בשלוש הוכחות, כי יש "משהו" המייחד את אותו יום באופן מיוחד במינו:
1. נהר סבטיון יוכיח – יש נהר הנקרא סבטיון, מלא באבנים ו''פעיל'' מאוד במשך השבוע, גועש ושוצף, זורק אבנים לכל עבר, אך כאשר מגיעה השבת, הוא ''נח מזעפו''.  [גם שמו נקרא על שם שבת (סבט)]
2. בעל אוב יוכיח – ניתן להעלות את המת במסגרת ''בעלת אוב'' במשך כל השבוע, אך בשבת ''זה לא הולך'' – המת אינו עולה! [מסופר עוד במדרש רבה, כי המושל ניסה להעלות את אביו באוב, הצליח במשך כל השבוע אך בשבת נכשל. "שאל" המושל את אביו: ''האם הוא הפך להיות יהודי בשמים?", ענה אביו: ''למעלה כולם יהודים!''] 
3. קברו של אביו יוכיח שאין מעלה עשן בשבת – מתוך קבר אביו של המושל, עלה עשן במשך כל השבוע, ובשבת הפסיק העשן. מסבירים זאת בכך, שכל השבוע הוא נידון בגיהינום, מה שאין כן בשבת!
ענה לו טורנוסרופוס: ביזיתו ביישתו וקיללתו. בכך שסיפרת על כך שהעשן שעולה מקבר אבי במשך כל השבוע, בעצם ביישת וקללת אותו, שסיפרת כי הוא נידון בגיהינום!
 

מהו המסר?  

השבת ידועה משכבר הימים כיום מיוחד במינו. יום מנוחה ורגיעה, אך גם יום שנותן כוחות פיזיים ורוחניים להמשיך במשך כל ימות השבוע. מי שלא חווה יום שבתון זה באופן אמיתי אינו יכול להבין זאת!
היום למדנו, כי אם ''פוקחים את העיניים'' ניתן גם לראות את כוחה של השבת בדברים פיזיים ולא רק לחוש ולחוות אותם. שלוש הוכחות רציונאליות הביא רבי עקיבא לטורנוסרופוס, אשר ''מראות בעליל'' את כוחה המיוחד של השבת.
גם בנושאים אחרים, לפעמים, התשובה והמענה נמצא ''מתחת לפנס'', צריך רק להדליק את הפנס, לפתוח את המיחושים שלנו ולראות בחוש את התשובות לשאלות.


המאמר לע''נ  אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסי, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר