סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

הלכה כרבי יוסי

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין קא ע"א

 

ואין שואלין בדבר שדים בשבת.
רבי יוסי אומר: אף בחול אסור.
אמר רב הונא: (אין) הלכה כרבי יוסי. ואף רבי יוסי לא אמרה אלא משום סכנה, כי הא דרב יצחק בר יוסף דאיבלע בארזא, ואתעביד ליה ניסא פקע ארזא ופלטיה.

1.
הגמרא בעירובין דף מו עמוד ב קובעת כלל בשמו של רבי יוחנן:

רבי מאיר ורבי יהודה- הלכה כרבי יהודה;
רבי יהודה ורבי יוסי – הלכה כרבי יוסי;
ואין צריך לומר רבי מאיר ורבי יוסי – הלכה כרבי יוסי"

2.
ובמקום אחר: רבי יוסי ורבי שמעון – הלכה כרבי יוסי
ונקבעה ההלכה כרבי יוסי משום דנימוקו עימו.

3.
אבל לגבי רבים - מחלוקת הפוסקים אם הלכה כרבים נגד רבי יוסי.

4.
רואים על פניו שבדרך כלל ההלכה היא כרבי יוסי, ולכן כאן מדגיש רב הונא שלא כרבי יוסי. [לפי אחת הגירסאות),

4.1
ויתכן שאין הלכה כרבי יוסי מפני שדעתו היא נגד "סתם משנה" שנחשבת לדעת רבים [ולפי אחת השיטות לעיל בסעיף 3].

5.
מצד שני רואים שהגמרא מסיימת "ואף רבי יוסי לא אמר...", ואם אין הלכה כמותו מה יש לדון בה? ["מדשקיל וטרי אליביה הלכתא כוותיה"], אלא כנראה שמתאים דווקא לגירסא "אמר רב הונא הלכה כרבי יוסי"

6.
שולחן ערוך יורה דעה הלכות מעונן ומכשף סימן קעט סעיף טז:

יט מעשה שדים, אסור. ויש מי שמתיר לישאל בהם כ על הגניבה. הגה: וכיוצא בזה. (ב"י והגהות מיימוני פי"א מהלכות גזילה). כז] וע"י השבעה שמשביע אותם ע"י שמות, יש מתירין בכל ענין, (ב"י בשם ר"י ושם בהגה הנ"ל), כח] מ"מ רוב העוסקים בזה אינן נפטרים מהם בשלום, על כן שומר נפשו ירחק מהם (משלי כב, ה) (ב"י).

משמע מה"שלחן ערוך" שפסק כרבי יוסי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר