סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

נחל מבית קדשי הקדשים

סנהדרין ק ע"א

 
"יתיב רבי ירמיה קמיה דרבי זירא, ויתיב וקאמר: עתיד הקדוש ברוך הוא להוציא נחל מבית קדשי הקדשים ועליו כל מיני מגדים, שנאמר: (יחזקאל מז, יב) וְעַל הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל עֵץ מַאֲכָל לֹא יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא יִתֹּם פִּרְיוֹ לָחֳדָשָׁיו יְבַכֵּר כִּי מֵימָיו מִן הַמִּקְדָּשׁ הֵמָּה יוֹצְאִים וְהָיָה פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה. אמר ליה ההוא סבא: יישר. וכן אמר רבי יוחנן: (יישר)".

צריך להבין מה מצאו בדרשה זו עד ששבחוה יותר משאר דרשות הרבות.

אלא שקיים קשר הדוק בין דרשה זו לסוגיה דלעיל: "אפיקורוס כגון מאן? - אמר רב יוסף: כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן? לדידהו קרו, לדידהו תנו... רב פפא אמר: כגון דאמר הני רבנן". הטוענים נגד בני תורה "האלה" הספונים בבית המדרש ומנותקים מהוויות העולם, כאילו אינם תורמים לישוב. ודחתה הגמרא את טענותיהם מפסוקים מפורשים: "כתיב: (ירמיהו לג, כה) אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי... נאמר: (בראשית יח, כו) וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם".
ומוסיף על כך רבי ירמיה, שגם סמל התורה – קדש הקדשים אשר בו הלוחות וספר התורה שכתב משה, שהוא כביכול סגור ומסוגר; יבא יום ויצא ממנו נחל ועליו כל מיני מגדים, והכל יכירו את מתיקות המעלה הגדולה היוצאת מפנימיות סתר התורה לעולם כולו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר