סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

פסוק כמין זמר

סנהדרין קא ע"א

 
"תנו רבנן: הקורא פסוק של שיר השירים ועושה אותו כמין זמר, והקורא פסוק בבית משתאות בלא זמנו - מביא רעה לעולם. מפני שהתורה חוגרת שק, ועומדת לפני הקדוש ברוך הוא, ואומרת לפניו: רבונו של עולם! עשאוני בניך ככנור שמנגנין בו לצים...
העיד רבי שמעון בן אלעזר משום רבי שמעון בן חנניא: כל הקורא פסוק בזמנו מביא טובה לעולם, שנאמר (משלי טו) ודבר בעתו מה טוב
".

בגמרא מובא שמצד אחד אין לקרא פסוק באופן שאינו ראוי – בלא זמנו, אך מצד שני טוב לקוראו באופן הראוי – בזמנו.
וכן במסכת כלה פרק א הלכה ד מפורשת אותה הקבלה בין הרישא – 'שלא בזמנו', לבין הסיפא – 'בזמנו': "הקורא פסוק משיר השירים ועשהו כמין זמר, וכן הקורא פסוק מדברי תורה שלא בזמנו, מביא מבול לעולם, מפני שהתורה חוגרת שק... העיד רבי שמעון ואמר כל הקורא פסוק בזמנו מביא טובה לעולם".
וצריך ביאור אימתי קריאת פסוק נחשבת שלא בזמנו, ואימתי משובחת היא.

ההלכה במסכת כלה שלפני הלכה זו, פותחת: "שאלו את רבי אליעזר מהו לשתות מיד הכלה". וההלכה שאחריה: "המשגר כוס של ברכה לאשה שלא מדעת בעלה חייב מיתה, מפני שדעתו רבה עליה". וגם שאר הפרק עוסק בענין שמירת ענינים שבצניעות.
ואמרו בירושלמי ראש השנה פרק ג ה"ה: "תני בשם רבי נחמיה (משלי לא יד) היתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה. דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר". לכן יש לפרש גם את הגמרא כמשמעות שבמסכת כלה, שמדובר שמזמר פסוק כגון משיר השירים על מנת לשבח במילותיו את הכלה. כי משמעות 'בבית משתאות' בלשון משנה – משתה החתונה. כגון בג' הפעמים הראשונות שהביטוי מוזכר במשנה: (מסכת ברכות א משנה א) "מעשה שבאו בניו מבית המשתה", (מסכת שביעית ז משנה ד) "לקח בכור למשתה בנו", (מסכת תרומות יא משנה י) "מדליקין בבית המשתה אבל לא בבית האבל". על פי זה גם מבואר למה נקטו לדוגמא דוקא פסוק משיר השירים, שכולו פסוקי אהבת הבורא ואהבת ישראל.
וכך מפורש בגמרא של מסכת כלה רבתי פרק א הלכה ו: "היכי דאמי כמין זמר, כגון דזמיר ביה ודעתיה על הירהור", כלומר שמהרהר באשה בשר ודם.

וכן מבואר בפירוש המשנה לרמב"ם מסכת אבות פרק א משנה טז: "שירים שלהם ענין אחד, לעורר כח התאוה... וכל שכן אם יצורף לזה שימוש בפסוק מן התורה או משיר השירים לזאת הכוונה, שאז יצא מחלק המאוס לחלק האסור, המוזהר ממנו, הואיל והתורה אסרה שיעשו מילות הנבואה מיני זמר בפחיתויות ובדברים המגונים".

וכן משמעות ספר חסידים סימן קמז: "אבל אותם ההולכים ואומרים המקראות דרך לצים, והם בפיהם כשיר של עגבים, עתידה תורה שתצעק עליהם ואומרת רבש"ע בניך עשאוני ככנור".

ומשמעות הדברים, שביזוי התורה הוא שמשתמשים בפסוקיה לדבר איסור.
אולם שימוש במילות הפסוק לצורך דבר המותר – מותר הוא, גם אם השימוש הוא לכוונה שונה מפירוש הפסוק המקורי. וכך מצינו שעשו תנאים ואמוראים:
במסכת פסחים דף ק ע"א: "אמר לו רבן שמעון בן גמליאל לרבי יוסי: ברבי, רצונך נפסיק, וניחוש לדברי יהודה חבירנו? אמר לו: בכל יום ויום אתה מחבב דבריי לפני רבי יהודה, ועכשיו אתה מחבב דברי רבי יהודה בפני, (אסתר ז) הגם לכבוש את המלכה עמי בבית?".
במסכת פסחים דף נב ע"ב: "קרי עליה רב יוסף: (הושע ד) עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו - כל המיקל לו מגיד לו".
במסכת יומא דף פב ע"ב: "ההיא עוברה דארחא, אתו לקמיה דרבי, אמר להו: זילו לחושו לה דיומא דכיפורי הוא. לחושו לה ואילחישא. קרי עליה (ירמיהו א) בטרם אצרך בבטן ידעתיך וגו'".
וכעין זה כתבו בתוספות מסכת מנחות דף לב ע"ב: "אבל מה שאדם כותב באגרת מן הפסוק לדבר צחות שרי". כלומר שנוקט בלשון הפסוקים כביטויים נאים לתוכן איגרתו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר