הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
"רבי... אומר..."
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
מכות ח ע"א
מתני'. הזורק אבן לרה"ר והרג - ה"ז גולה.
ר"א בן יעקב אומר: אם מכשיצאתה האבן מידו הוציא הלה את ראשו וקבלה - ה"ז פטור.
זרק את האבן לחצרו והרג, אם יש רשות לניזק ליכנס לשם - גולה, ואם לאו - אינו גולה, שנאמר: +דברים י"ט+ ואשר יבא את רעהו ביער, מה היער רשות לניזק ולמזיק ליכנס לשם, אף כל רשות לניזק ולמזיק להכנס לשם, יצא חצר בעל הבית - שאין רשות לניזק (ולמזיק) ליכנס לשם.
אבא שאול אומר: מה חטבת עצים רשות אף כל רשות, יצא האב המכה את בנו, והרב הרודה את תלמידו, ושליח ב"ד.
1.
לכאורה, הניסוח "רבי אליעזר בן יעקב אומר..." מלמד שחולק על תנא קמא.
2.
חידושי הריטב"א מסכת מכות דף ח עמוד א:
והא דתנן רבי אליעזר בן יעקב אומר לאו פלוגתא היא דהא מקרא נסבי לה בברייתא דתנו לה רבנן, אלא לפי שרבי אליעזר בן יעקב חידש אותה תלי לה בדידיה וכדתניא בברייתא תנו רבנן ומצא פרט לממציא את עצמו מכאן א"ר אליעזר בן יעקב, ומיהו אפילו כשתמצא לומר דפליגי רבנן בהאי דרשא הלכה כר"א בן יעקב שמשנתו קב ונקי ועוד דסוגיין כוותיה.
אומר הריטב"א שלא חולקים. והדין נאמר על שמו מפני שהוא חידש הדין.
3.
כמו כן, אפילו אם חולקים ההלכה צריכה להיות כרבי אליעזר מפני שהכלל הוא: (גיטין דף סז) "משנת ר' אליעזר בן יעקב קב ונקי", "ומשו"ה קי"ל כותיה בין במשנה בין בברייתא" [רשב"ם, בבא בתרא, קלח עמוד א].
4.
כמו כן, גם לגבי מהביטוי "אבא שאול אומר..." משמע שבא לחלוק.
5.
אומר המאירי, שלא חולק אלא בא לומר דבר חדש. הוא לומר דין נוסף מהפסוק "ואשר יבוא את רעהו ביער"
5.1
נראה לי שאת ההסבר הנ"ל - בסעיף 5 - ניתן לומר גם לגבי המחלוקת הקודמת - לעיל בסעיף 2.
6.
ראה ב"מתיבתא", ילקוט ביאורים עמוד קד.