סקר
האם יש עניין ללמוד את השמטות הצנזורה? (סנהדרין מג.)






 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"גמירי בוכרא דאבא מסי רוקיה"
עשיו חש בחסרון בכורתו כשרצה לרפא את עיניו של אביו יצחק


אירע פעם בעת שהרבי ה"אמרי אמת" מגור נסע ברכבת, שניגש אליו יהודי התאונן בפניו שיש לו כאב עיניים וציין שבסוגייתנו מובאת סגולה לכאב זה – שבכור ירוק בעיני הבכור ויתרפא. והיה בזה יותר מרמז לרבי שהיה בכור. אך הרבי השיב שאין זה מוכרח שדווקא הוא יעשה זאת שהרי ישנם בכורות נוספים. אך הוסיף שעתה מתבארים לו דברי המדרש (בראשית רבה סז, ד) – שם אמר ריש לקיש שלאחר ששמע עשיו שיעקב לקח את ברכותיו 'התחיל מחכך בגרונו כמי שמחייך וזורק רוק מפיו, ויאמר "ויעקבני זה פעמיים, את בכורתי לקח". ויש להבין מפני מה היה מחכך בגרונו, אלא שלפי דברי הגמרא האלו - מובן היטב, שכן עד עתה לא חש עשיו שחסרה לו בכורתו, אך כעת שראה שכהו עיני אביו יצחק, רצה לירוק בהן לרפואה כסגולה של בכור, שחשב שהוא בכור. אלא שאז ראה שלא נתרפאו עיני יצחק על ידי יריקה זו – כיון שאינו בכור, ולכך צעק "את בכורתי לקח".

תגובות

  1. ט תמוז תשפ"ד 14:47 ר' ישראל סלנטר דרש באופן דומה אך הפוך | ינון גלעדי

    ובספר "קהלת יצחק" מביא פי' על זה בשם הגאון הגדול הצדיק הנשגב מו"ה ר' ישראל זלה"ה מסאלאנט, דאיתא במסכת בבא בתרא (קכו ע"ב), שאדם אחד הגיע לפני רבי חנינא, אמר ליה מחוזקני בזה שהוא בכור, א"ל מהיכן אתה יודע, א"ל שכשהיו באים החוששין בעיניהן לפני אביו, היה אומר להם אביו לכו לבן שלי הבכור והוא יתן לכן רוק לשים בעין שזה רפואה לעיניים. נמצא שרוק של בכור סגולתו לרפא עיניים. ולפי"ז יש לבאר כאן שעשיו אמר כי הוא הבכור ויעקב נטל ממנו הבכורה ברמאות, לכן התחיל לזרוק רוק מתוך פיו, וכוונתו היתה לומר: 'בחנו את רוקי ותראו כי אני הבכור, כי הרוק שלי יכול לרפא את העיניים', ואמנם עשיו היה באמת הבכור משום שנולד ראשון, וא"כ רוקו היה מרפא את העיניים, ע"כ. ועיין חכמת שלמה על שו"ע חושן משפט רעח ס"ק א - שמפלפל בזה ומוכיח שעשו היה בכור על פי הלכה לעניין נחלה [שעניין רוק של בכור הובא לעניין בדיקת בכור לנחלה]. וזהו לכאורה כר' ישראל סלנטר ודלא כהאדמו"ר מגור. ואלו ואלו דא"ח.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר