סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כתבי יד ודפוס ראשון ב"ב קמט

בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 6 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד של כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' כצורתו (ברשיון מפרוייקט השו"ת) על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103, [email protected]  


BAVA-BATRA 149a Escorial G-I-3

יהנה
בהן מהו ויראה בהן מהו יעמד בהן וישען בהן מאי מהן מהו תיקו
איב' להו שכיב מרע (שכתב כל)[שמכר כל] נכסיו מהו זימנין אמ' רב יהודה אמ' רב
אם עמד חוזר וזימנין אמ' רב יהודה אמ' רב אם עמד אינו חוזר ולא
פליגי הא דאיתנהו לזוזי בעיניהו הא דפרעינהו בחוביה
אבעי' להו שכיב מרע שהודה מהו ת"ש דאיסור הוו ליה תריסר אלפי
זוזי בי רבא ורב מרי בריה הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה הוה
אמ' רבא היכי קני להו רב מרי להני זוזי אי בירושה לא בר ירושה הוא אי
במתנה מתנת שכיב מרע כירושה שויוה רבנן דאיתי' בירושה איתיה
במתנה שכיב מרע וכל היכא דליתי' בירושה ליתיב במתנה שכיב
שכיב מרע אי במשיכה ליתנהו גבי אי בחליפין אין מטבע נקנה בחליפין
אי אגב ארעא לית ליה ארעא אי במעמד שלשתן אי שלח לי לא אזילנא מתקיף
לה רב איקא ברי' דרב אמי ולודי אסור דהלין זוזי דרב מרי נינהו וליקנינהו באוריתא
אדהכי והכי נפק אודיתא מבי איסור שמע רבא ואיקפד אמ' קא מגמרי טענתא
לאינשי ומפסדו (להו)

עמוד ב

שיור קרקע כל שהוא מתנתו קיימת
וכמה קרקע כל שהוא רב יהודה אמ' [רב] קרקע כדי פרנסתו ורב ירמיה בר אבא אמ'
מטלטלין כדי פרנסתו אמ' (ר') [רב נחמן] כמה מכוונא שמעתתא דסבי קרקע טעמ' מאי אי
דקאי סמיך עילויה מטלטלי נמי אי קאי סמיך עילויה מתקיף לה רב יוסף מאי
(כונתה)[כוונתא] מאן דאמ' מטלטלין קרקע תנן מאן דאמ' כדי פרנסתו כל שהוא תנן אמ' ליה [אביי]
יכל היכא דתני קרקע קרקע דוקא והא תנן הכותב כל נכסיו לעבדו יצא בן חורין שייר
קרקע כל שהוא לא יצא בן חורין ר' שמעון או' לעולם הוא בן חורין עד שיאמר כל
נכסיו [נתונין] לפלוני עבדי חוץ מאחד מרבוא שבהם


BAVA-BATRA 149a Florence II-I-9

יהנה בהן מה יראה בהן מהו ישען בהן
מהו יעמד בהן מהו תיקו [איבע' להו שכיב מרע שמכר כל נכסיו מהוא זימנין אמ' רב יהוד' אמ' רב אם עמד חוזר וזימנין אמ' אם (עמד אינו חוזר)] עמד אינו
חוזר ולא פליגי הא דאיתנהו לזוזי בעיניהו
הא דפרעינהו בחוביה איבע' להו שכיב
מרע שהודה מהו ת"ש דאיסור הוה ליה
תליסר אלפי זוזי בי רבא ורב מרי בריה
הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה
אמ' רבא במאי קנו להו רב מרי להני זוזי
אי בירושה גר לאו בר ירושה הוא אי
במתנה מתנה שכיב מרע כירושה שויה רבנן
מאן דאיתיה בירושה איתיה במתנה מאן
דליתיה אי במשיכה ליתנהו גביה אי בחליפין
אין מטבע ניקנית בחליפין אגב הקרקע לית
ליה או במעמד שלשתן לא אזלינא מתקיף
לה רב איקא בריה דרב אמאי איסור דהני
זוזי דרב מרי הן אדהכי והכי נפק אוריתא
מבי איסור שמע רבא ואיקפד אמ' קמגרו
טענתא לאינשי דמפסדין לא

עמוד ב

שייר
קרקע כו' וכמה כל שהו אמ' רב יהודה
אמ' רב מקרקעי עד כדי פרנסתו אמ' ר' ירמיה
בר אבא אמ' רב מטלטלי עד כדי פרנסתו
אמ' ר' זירא מכוין שמעתא דסבי מקרקעי
מאי טעמ' כי קאי סמוך עילוייהו מטלטלי
מי קאי סמוך עילויהו מתקיף לה רב יוסף מאי
כוונתא מאן דאמ' מ(ק)[ט]לטלי קרקע תנן מאן
דאמ' כדי פרנסה כל שהו תנן אמ' ל' אביי לרב?י?
יוסף כל היכא דתני קרקע קרקע דוקא והתנן
הכותב (ל)[כ]ל נכסיו לעבדיו יצא לחרות שייר
קרקע כל שהו לא יצא לחירות ר' ש(ע)[מ]ע' אומ'
לעול' הוא בר חורין עד שיאמר כל נכסיי
היו נתונין לכל עבדי חוץ מאחד מריבא שבהן


BAVA-BATRA 149a Hamburg 165

יהנה בהן מהו יעמד בהן מהו ישען בהן מהו תיקו איבעיא להו שכיב מרע
שמכר כל נכסיו מהו זמנין אמ' רב יהודה אמ' רב אם עמד חוזר וזמנין אמ' אם
עמד אינו חוזר ולא פליגי הא דאיתנהו לזוזי בעיניהו והא דפרעינהו בחובו
איבעיא להו שכיב מרע שהודה מאי תא שמע דאיסור הוה ליה תריסר אלפי זוזי בי
רבא רב מרי בריה הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה הוה אמ' רבא היכי קני להו
רב מרי להני זוזי אי בירושה הא לאו בר ירושה הוא אי במתנה מתנת שכיב מרע
כירוש' שויוה רבנן כל היכא דאיתיה בירושה איתיה במתנה כל היכא דליתיה
בירושה ליתיה במתנה אי במשיכה ליתנהו גביה ואי(ן) בחליפין אין מטבע נקנה
בחליפין אי אגב ארעא לית ליה ארעא ואי במעמד שלשתן אי שלח לי לא אתינא
מתקיף לה רב איקא בריה דרב מרי אמאי לא לודי איסור דהדין זוזי דרב מרי
נינהו וליקנינהו באודיתא נפק אודית' מבי איסור איקפד רבא אמ' קא מגמרי
טענתא לאינשי ומפסדו לי

עמוד ב

שייר קרקע כל שהוא מתנתו קיימת וכמה כל שהוא רב יהודה אמ' קרקע כדי
פרנסתו ורב ירמיה בר אבא אמ' מטלטלין כדי פרנסתו א'ר זירא כמה מכוון
שמועתתא דסבי קרקע טע' מאי דאי קאי סמיך עליה מטלטלי נמי אי קאי סמיך עליהו
אמ' רב יוסף מאי כוונתה מאן דאמ' מטלטלין קרקע תנן ומאן דאמ' כדי פרנסתו כל
שהוא תנן אמ' ליה אביי וכל היכא דתני קרקע קרקע דוקא והתנן הכותב כל נכסיו
לעבדו יצא בן חורין שייר קרקע כל שהו' לא יצא בן חורין ר' שמעון או' לעולם
הוא בן חורין עד שיאמר כל נכסי נתונין לפל' עבדי חוץ מאחד מרובו שבהן


BAVA-BATRA 149a Munich 95

ישען בהן מהו יעמי' בהו תיקו איבעי' להו שכי' מרע שמכ' כל נכסיו מהו זמנין א' רב יהוד'
א' רב אם עמ' אינו חוזר וזימני' א' אם עמ' אינו חוזר ולא קשי' הא דאיתנו לזוזי בעיניהו הא דפרעינהו בחובי' אבעי' להו
שכי' מרע שמוד' מהו ת"ש דאיסור הוה ליה תריס' אלפי זוזי בי רבא רב מרי ברי' הורתו שלא בקדוש' ולידתו בקדוש' הוה
ובר בי רב הוה א' רבא במאי קני להו רב מרי להני זוזי אי בירוש' גר לאו בר ירוש הו' אי במתנ' מתנ' שכי' מרע כירוש' שויו' רבנן
דאיתי' בירוש' איתי' במתנ' דליתי' בירוש' ליתי' במתנ' אי במשיכ' ליתנהו גבי' אי בחליפי' אין מטבע נקנ' בחליפין אי אגב קרק'
לית לי' אי במעמ' שלשתן לא אזלינ' מתקי' לה רב איק' ברי' דרב אמי אמאי לא לוד' איסור דהני זוזי לרב מרי אינון
וליקני באודית' אדהכי והכי נפק' אודית' מבי איסור איקפ' רבא וא' מגמרי טענת' לאינשי דמפסדו לי לא

עמוד ב

שייר
קרק' וכו' כמה כל שהו' רב יהוד' א' רב מקרקעי כדי פרנסתו ר' ירמי' א' רב מטלטלי כדי פרנס' א"ר זיר'
כמ' מכוונן שמעתת' דסבי' מקרקעי מאי טע' כי קאים סמך עלויהו מטלטל נמי כי קא' סמך
עילויהו מתקי' לה רב יוסף מאי כוונת' למ"ד מטלטלי מקרקעי תנן למ"ד כדי פרנסתו כל שהו תנן א"ל אביי לרב
יוסף וכל היכ' דתני קרק' קרק' דוק' והתנן הכות' כל נכסיו לעבדו יצא לחירו' אם שייר קרק' כל שהו לא יצ' לחירו' ר' שמעו' או'
לעול' הו' בן חורין עד שיאמ' כל נכסיי נתוני' לפלו' עבדי חוץ מאחת ברוב' שבהן דכ"ע סי"מ'


BAVA-BATRA 149a Paris 1337

יהנה בהן מהו יראה בהן
מהו יעבוד בהן מהו ישען בהן מהו תיקו איבעיא להו מכר כל נכסיו מהו זמנין
אמ' רב יהודה אמ' רב אם עמד חוזר זמנין אמ' רב יהודה אמ' רב אם עמד אינו חוזר
ולא פליגי הא דאיתנהו לזוזי בעיניהו הא דפרעינהו בחובו איבעיא להו שכי'
מרע שהודה מהו ת"ש דאיסור הוה ליה תריסר אלפי זוזי בי רבא רב מרי בריה
הורתו שלא בקדושה לידתו בקדושה הוה אמ' רבא היכי קני להו רב מרי
להני זוזי אי בירושה גר לאו [בר] ירושה הוא אי במתנת שכיב מרע מתנת שכיב
מרע כירושה שויוה רבנן כל היכא דאיתיה בירושה איתיה במתנה כל היכ'
דליתיה בירושה ליתיה במתנה אי במשיכה ליתנהו גביה אי בחליפין אין
מטבע נקנה בחליפין אי אגב ארעא לית ליה ארעא אי במעמד שלשתן
שלח לי ולא אזילנא מתקיף לה רב איקא בריה דרב אמי ולודי איסור דהלין
זוזי דרב מרי נינהו וליקנינהו באודיתא נפק אודיתא מבי איסור איקפד רבא
אמ' קא מגמרי טענתא לאינשי ומפסדי לי

עמוד ב

שייר קרקע כל שהו מתנתו קיימת
וכמה כל שהוא רב יהודה אמ' קרקע כדי פרנסתו ורב ירמיה בר אבא אמ'
מטלטלין כדי פרנסתו אמ' ר' זירא מכוונן שמעתא דסבי קרקע טעמא מאי
דאי קאי סמיך עלה מטלטלי נמי אי קאי סמיך עילויהו אמ' רב יוסף מאן דאמ'
מטלטלין קרקע תנן מאן דאמ' כדי פרנסתו כל שהוא תנן אמ' ליה אביי וכל
היכא דתני קרקע קרקע דוקא והתנן הכותב כל נכסיו לעבדו יצא בן חורין
שייר קרקע כל שהיא לא יצא בן חורין ר' שמעון אומ' לעולם הוא בן חורין עד
שיאמר כל נכסי נתונין לפלו' עבדי חוץ מאחד ברבוא שבהן


BAVA-BATRA 149a Vatican 115

יהנה מהן מהו יראה בהןמהו ישען בהן מהו תיקו איבעיא להו שכיב מרע
שכתב כל נכסיו מהו זימנין אמ' רב יהוד' אמ' רב
חוזר וזימנין אמ' רב יהוד' אמ' רב אם עמד אינו חזור
ולא פליגי הא דאיתנהו לזוזי בעיניהו הא דפרעינהו
בחוביה איבעיא להו שכיב מרע שהודה מהו ת"ש
דאיסור הוה ליה תריסר אלפי זוזי בי רבא ורב מדי בריה [...]
שלא בקדושה ולידתו בקדושה אמ' רב[א] במאי קני להו
רב מרי להני זוזי אי בירושה גר לא בר ירושה הוא אי
במתנה מתנה שכיב מרע בירושה שויוה רבנן דאיתי'
בירושה איתיה במתנה ודליתיה בירושה ליתיה במתנה
ואי במשיכה ליתנהו גביה אי בחליפין אין מטבע נקנה
בחליפין אי אגב קרקע לית ליה קרקע במעמד שלשתן
לא אזיל לגביה מתקיף לה רב איקא בריה דרב אמי
אמאי לא אגמריה לאיסור דלודי דהני זוזי דרב מרי
אינון וליקני להו באודיתא אדהני והכי נפק אודיתא
מבי איסור איקפד רבא אמ' מי גמרינהו טענתא
לאינשי ומפסדו לי

עמוד ב

מתני' שייר קרקע כלשהו
וכמה כל שהו ר' יהוד' אמ' מקרקעי כדי פרנסתו
ר' ירמיה בר אבא אמ' מטלטלי כדי פרנסתו א"ר זירא
כמה מכוון שמעתא דסכי מקרקעי מאי טעמ' כי
קאים וסמיך עלייהו מטלטלי נמי כי קאים סמיך
עלייהו מתקיף לה רב יוסף מאי כונתה למאן דאמ'
מטלטלי קרקע תנן למאן דמאן דאמ' כדיפרנסתו
כל שהו תנן א"ל אביי לרב יוסף כל היכא דתני קרקע
קרקע דווקא והתנן הכותב כל נכסיו לעבדן יצא
לחרות אם שייר קרקע כל שהו לא יצא
לחירות ר' שמעון או' לעולם הוא בן חורין עד שיאמ'
לו נכסיי נתונים לפלוני עבדי חוץ מאחת מריבוא שבהן


BAVA-BATRA 149a Pesaro 1511 דפוס ראשון

יהנה בהן מהו דניהוי כולהו מתנה קאמ' או דילמ' לית הני מניהו מידי קאמ' יראה בהן מהו יעמוד בהן מהו ישען בהן מהו תיקו איבעי להו מכר כל נכסיו מהו אמ' רב יהודה אמר רב אם עמד אינו חוזר אמ' רב יהודה אמ' רב אם עמד חוזר ולא פליגי הא דאיתנהו לזוזי בעיניהו הא דפרעינחו בחובו איבעי' להו שכיב מרע שהודה מהו תא שמע דאיסור הוה ליה תריסר אלפי זוזי בי רבא רב מרי בריה הורתו שלא בקדו' ולידתו בקדושה הואי אמר רבא היכי ניקנינהו רב מרי להני זוזי אי בירושה לאו בר ירושה הוא אי במתנה מתנת שכיב מרע כירוש' שויוה רבנן כל היכא דאיתיה בירושה איתיה במתנה כל היכא דליתיה בירושה ליתיה במתנה אי במשיכ' ליתנהו גביה לישנא דתרביצא אי בחליפין אין מטבע נקנה בחליפין אי אגב קרקע לית ליה ארעא אי במעמד שלשתן אי שלח לי לא אזילנא מתקיף לה רב איקה בריה דרב אמי אמאי ולודי איסור דהלין זוזי דרב מרי ננהו וליקנינהו באודיתא אדהכי נפק אודיתא מכי איסור איקפד רבא אמר קא מגמרי טענתא לאינשי ומפסדי לי

עמוד ב

שייר קרקע כל שהוא מתנתו קיימת וכמה כל שהוא אמר רב יהודה אמר רב קרקע כדי פרנסתו ורב ירמיה בר אבא אמר מטלטלין כדי פרנסתו אמר רבי זירא כמה מכונן שמעתת' דסבי קרקע טעמא מאי דאי קאי סמיך עליה מטלטלי נמי אי קאי סמיך עילויהו מתקיף לה רב יוסף ומאי כוונתא מאן דאמ' מטלטלין קרקע תנן מאן דאמ' כדי פרנסתו כל שהוא תנן אמר ליה אביי וכל היכא דתני קרקע קרקע דוקא והא תנן הכותב כל נכסיו לעבדו יצא בן חורין שייר קרקע כל שהוא לא יצא בן חורין ר' שמעון אומר לעולם הוא בן חורין עד שיאמ' כל נכסי נתונין לפלוני עבדי חוץ מאחד מריבוא שבהן

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר