סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מתי מברכים "שעשה ניסים"?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה סג ע"א

  

בגמרא נאמר שהמושג "עובר" משמעותו: "קודם ל". כך נאמר בעוד מקומות הכלל: "כל המצוות, מברך עליהן עובר לעשייתן", כלומר שצריך לברך את ברכת המצווה סמוך לפני עשיית מעשה המצווה.

ב"בירור הלכה" למסכת שבת מובאת מחלוקת מתי מברכים את ברכת "שעשה ניסים" בהדלקת נרות חנוכה. יש אומרים שלאחר שמברך את ברכת "להדליק" מדליק מיד את הנרות ולאחר מכן אומר "הנרות הללו" ומברך את ברכת "שעשה ניסים" (ו"שהחיינו" בלילה הראשון). אולם המנהג הוא לברך את כל הברכות לפני הדלקת הנרות.

בביאור המחלוקת אפשר לומר שברכת "שעשה ניסים" היא ברכה על פרסום הנס ויש לברך אותה בזמן שבו מתפרסם הנס. המחלוקת היא מתי הוא עיקר פרסום הנס. לפי הסבורים שיש לברך לפני ההדלקה מכיוון ש"הדלקה עושה מצווה" – בפעולת ההדלקה יש את פרסום הנס הגדול ביותר ואז יש לברך. לעומת זאת לפי המנהג שמברכים לאחר ההדלקה – עיקר פרסום הנס הוא בראיית הנרות כאשר הם דולקים, ולכן יש לברך רק לאחר שהנרות כבר דולקים. יש לציין שבקריאת המגילה בפורים אין מחלוקת, שם לכל הדעות יש לברך לפני הקריאה, משום שפרסום הנס נעשה בשעה שמתאספים לקריאת המגילה, ולאחר הקריאה כשכבר התקיימה המצוה נתפרדה החבילה ואין זה זמן שבו מתפרסם הנס.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר