מדוע מכסים את העיניים בזמן קריאת שמע?
נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון
ברכות יג ע"ב
רבי יהודה הנשיא היה מתחיל ללמד את תלמידיו עוד לפני שהגיע זמן קריאת שמע, ורב, שהיה אחד מתלמידיו התפלא על כך שלא ראה אותו שמקבל עליו עול מלכות שמים וקורא את שמע, למרות שבמהלך השיעור הגיע זמן קריאת שמע. רבי חייא אמר לו שישים לב לכך שבזמן כל שהוא רבי יהודה הנשיא מעביר את ידיו על עיניו, ובאותו זמן הוא קורא קריאת שמע ומקבל עליו עול מלכות שמים.
מדוע היה רבי יהודה הנשיא שם את ידיו על עיניו בזמן שקרא את שמע? ב"בירור הלכה" מובאים שלושה הסברים: א. הוא היה נוהג לרמוז בעיניו בשעה שהיה ממליך את הקב"ה בשמים ובארץ ובארבע רוחות השמים וכדי לא יראו התלמידים את תזוזת עיניו ויתגנה – היה מכסה את עיניו בידו. ב. הוא כיסה את עיניו כדי שיוכל להתרכז יותר בפירוש המילים של קריאת שמע. ג. יש מפרשים שהיה מעביר ידיו על עיניו לרחצן במים, ובאותה שעה היה מקבל עליו עול מלכות שמים. לפי פירוש זה צריך לומר שבאותה שעה שקרא קריאת שמע היה מפסיק מרחיצת עיניו, שהרי אסור לעסוק במלאכה בזמן קבלת עול מלכות שמים.
ב"הלכה ברורה" מובא המנהג המופיע בשולחן ערוך לשים את הידיים על הפנים בקריאת הפסוק הראשון של שמע, וכן מובאים דברי האחרונים הכותבים שנוהגים להניח את יד ימין על העיניים. עם זאת אין זה מנהג מחייב, וידוע שהגרי"ש אלישיב זצ"ל לא כיסה את עיניו בזמן קריאת שמע. מאידך, היו שהקפידו מאוד במנהג זה שלא תהיה חציצה בין היד לעיניים אפילו לא עם משקפיים.