סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גרסאות הדף היומי מבית אתר "הכי גרסינן"
צוות אקדמי -
עמותת פרידברג לכתבי יד יהודיים (FJMS)
 

למה רבנן?

ברכות ל ע"א-ע"ב

הלל גרשוני

 

דאמר שמואל: מימי לא מצלינא צלותא דמוספין ביחיד בנהרדעא,
לבר מההוא יומא דאתא פולמוסא דמלכא למתא
ואטרידו רבנן ולא צלו
וצלי לי ביחיד, והואי יחיד שלא בחבר עיר.


שמואל מדבר על פולמוס המלך שהגיע לעיר נהדרעא, וחכמים נטרדו ולא התפללו, ולכן הוא נאלץ להתפלל מוספין ביחיד. אבל למה חכמים? האם רק חכמים הם שמתפללים?

שאלה טובה. אפשר לפלפל הרבה, אך בדיקה בכתבי היד תייתר את הפלפולים. בכתבי היד לא נאמר "רבנן". בכתב יד אוקספורד סתם "ואיטרידו ולא צליאו", בכתב יד מינכן "ואטריד עלמא", בכתב יד פירנצה "ואיטרידו כולי עלמא" ובכתב יד פריס "ואיטרידו כולי ציבורא".

בכל כתבי היד האלה גם המילים "והואי יחיד שלא בחבר עיר" אינן נמצאות, והן נוספו מן הסתם בדפוס בעקבות ראשית הסוגיה המדברת על "יחיד שלא בחבר עיר", ללמדנו שלפעמים מעתיקים ומדפיסים שמים מילים בפיהם של אמוראים קדומים.


לגרסאות נוספות היכנסו לאתר הכי גרסינן בפורטל fjms.org.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר