סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש מצווה לישראלים להתברך מהכהנים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות לד ע"א

  

במשנה נאמר שהחזן לא יענה אמן אחרי ברכת הכהנים "מפני הטירוף", כלומר כדי שלא יתבלבל בתפילתו. ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת האחרונים האם אסור לו לענות אמן אחרי הברכה שהכהנים מברכים לפני ברכת כהנים (אשר קדשנו בקדושתו של אהרן) או אחרי ברכת הכהנים עצמה, ומובא פסק המשנה ברורה שלא לענות אחר הברכה שלפני. בקשר לעניית אמן על ברכת הכהנים עצמה - אם השליח ציבור מתפלל מתוך סידור ובטוח שלא יתבלבל רשאי לענות.

בעל ספר חרדים (פרק יב) כתב שכשם שיש מצווה לכהנים לברך את ישראל כך יש מצווה לישראלים להתברך מהכהנים והובאו דבריו על ידי בעל הביאור הלכה ללא חולק, והוסיף על כך הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ או"ח ח"ד סימן כא) שבעניית אמן אחר ברכת הכהנים מקיימים מצוות עשה זו ולכן מותר לענות אמן זו אף באמצע קריאת שמע.

אולם הגרי"ש אלישיב זצ"ל הקשה עליהם מדוע התעלמו מדברי הריטב"א (סוכה לא,ב) שכתב שאין חיוב על ישראלים להתברך מהכהנים, כי המצווה של ברכת כהנים היא מצווה המוטלת על הכהנים. כך הבין גם הגר"ע יוסף זצ"ל (יבי"א ח"ז סימן יב) שהריטב"א חלוק על בעל ספר חרדים וסבור שאין מצווה לישראלים להתברך מהכהנים.

אכן, אפשר לומר שאין מי שחולק על בעל ספר חרדים, כפי שהבינו המשנה ברורה והאגרות משה, וכוונת הריטב"א היא רק שהחיוב לברך ברכת כהנים מוטל על הכהנים ואין על הישראלים חובה לקיים את הברכה, אך כאשר יש כהנים שמברכים ישנה גם מצווה לישראלים להתברך מהם, וכן כתב הגר"י יוסף שליט"א (ילקוט יוסף תפילה ב, סימן קכח הערה ה).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר