סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר להשתמש בכוס חד פעמי לקידוש?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות נא ע"א

  

עשרה דברים נאמרו בגמרא לגבי כוס היין שעליו מברכים ברכת המזון, ואחד מהם הוא שצריך להיות "כוס חי". תוספות (לעיל נ,ב ד"ה מודים) מפרשים בפירושם השלישי שהכוונה היא שהכוס צריך להיות שלם, ללא שבירה, וכך נפסק להלכה, וכתב המשנה ברורה (קפג סקי"א) שצריך שלא יהיה גוף הכוס שבור ולא פגום בשפתו אפילו חסרון מועט, ואפילו אם גוף הכוס שלם ורק בסיסו נשבר, ואפילו יכול לעמוד על בסיסו - יש להקפיד לא להשתמש בו.

על פי זה פסק בעל אגרות משה (או"ח ח"ג סימן לט) שאסור להשתמש לקידוש או לברכת המזון בכוס חד פעמי מנייר, כי לכוס כזה אין שום חשיבות, ורק אם אין ברירה, במצב בו אין כוס אחר אולי אפשר להקל להשתמש בזה. מדבריו עולה שכוס חד פעמי אינו נחשב כלי על פי גדרי ההלכה ולכן אסור להשתמש בו.

אולם הגרי"ש אלישיב זצ"ל פסק להקל בזה, ואמר שגם כלי חד פעמי נחשב לכלי, ובעצם אפשר להשתמש בו כמה וכמה פעמים, אלא שמתעצלים ולא שוטפים אותו, אך מבחינת ההגדרה זהו כלי לכל דבר. הוא הוסיף שאולי דברי האגרות משה נאמרו לגבי כוס חד פעמי העשוי מנייר, שמתבלה ונקרע מעצמו ואינו מתקיים, כפי שהיה בזמנו, אבל אלו העשויים מפלסטיק שמתקיימים – אין בהם כל חיסרון. הוא הוסיף שלמרות שלאורח חשוב לא נותנים לשתות בכוס חד פעמי, מכל מקום מכיוון שלסתם אורחים נותנים לשתות מכוס כזה הרי זה כלי, שהרי לקידוש ולברכת המזון אין צורך דווקא בכלי חשוב מאוד, לכן לדעתו אף לכתחילה ניתן להשתמש בכוס חד פעמי לקידוש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר