סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש ברכת "שהחיינו"

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות נט ע"ב

  

בגמרא מדובר על ברכת "שהחיינו" על קניית כלים חדשים, וב"הלכה ברורה" מובאת מחלוקת: לפי פסק השולחן ערוך הברכה תלויה בשמחה האישית של כל אדם, לכן אם אדם עני שמח בדבר שלאחרים אינו נחשב חשוב, כמו נעליים, או חלוק – יברך עליהם "שהחיינו". לעומת זאת הרמ"א פוסק שאפילו עני אינו מברך "שהחיינו" על חלוק או נעליים וכדומה. המגן אברהם מביא את הסבר הרדב"ז לפיו אין כאן בעצם מחלוקת, כי כולם מסכימים שמי שהוא עני ממש ושמח אף בדבר פעוט ערך – מברך עליו "שהחיינו".

בנוסח הברכה אנו מזכירים שלושה דברים שעליהם אנו מודים לקב"ה: שהחיינו, וקיימנו, והגיענו לזמן הזה. כאשר אדם הוא שמח ובא להודות ולשבח לקב"ה על שמחתו, יש עליו להודות קודם כל על זה שהוא בכלל חי: "שהחיינו". בנוסף לכך יש להודות על זה שהוא מתפקד ומודע לטובה שהקב"ה עשה איתו, שהרי יש אנשים שחיים אבל לא מסוגלים לפעול או להבין, לכן אומרים: "וקיימנו". לאחר שמודה אדם על שני הדברים הללו, על עצם החיים ועל יכולת התפקוד, יש עליו להודות על הרגשת השמחה שזכה לה: "והגיענו לזמן הזה".

בעל ספר הרוקח (הלכות ברכות, סוף סימן שעא) כותב ששלושה עניינים אלו הם כנגד שלושה שבחים שנזכרים בספר תהלים: הללי נפשי את ה'. אהללה ה' בחיי. אזמרה לאלהי בעודי. ייתכן שהכוונה היא: אהללה ה' בחיי –שהחיינו, כלומר שהנשמה בקרבי ואני חי. אזמרה לאלהי בעודי – וקיימנו, שיש בי רוח חיים. הללי נפשי את ה' – והגיענו וכו', שאני מרגיש בנפשי את השמחה כעת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר