מה מותר להסביר באמצע קריאת שמע?
נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון
ברכות סא ע"ב
בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה זמן קריאת שמע היה, והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל, והיה מקבל עליו עול מלכות שמים. אמרו לו תלמידיו: רבינו, עד כאן? אמר להם: כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה: בכל נפשך - אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי: מתי יבא לידי ואקיימנו, ועכשיו שבא לידי לא אקיימנו? היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד. יצתה בת קול ואמרה: אשריך רבי עקיבא שיצאה נשמתך באחד.
מרן הרב קוק זצ"ל הבין שהדברים שאמר רבי עקיבא לתלמידיו נאמרו תוך כדי אמירת קריאת שמע. הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל כתב בגמרא שלו בשמו של אביו: "כך משמע שאמר זה רבי עקיבא לתלמידיו בתוך פסוק ראשון קודם שיצתה נשמתו באחד, שמסתמא התחיל לקרוא שמע ולא קרא פעם שנית, שמה שלימד להם אז בעניין מסירות נפש לקידוש השם – שייך לעצם קבלתו מלכות שמים".
בספר "שיחות הראיה" (עמוד 19) מובא שסיפר הרב קוק זצ"ל שסבתו מצד אביו, פרידא בתיה, הייתה בתו של הרב דובער יפה, שהיה רבה של אוטיאן ומתלמידיו של ר' חיים מוואלוז'ין. כאשר הוא היה קורא קריאת שמע, הוא היה מוסיף את דרשת חז"ל: "בכל לבבך – בשני יצריך, ובכל נפשך אפילו הוא נוטל את נפשך, ובכך מאודך בכל מדה ומדה שהוא מודד לך הוי מודה לו במאוד מאוד". והביא הרב קוק ראיה מרבי עקיבא שאין זה נחשב להפסק, כי מכיוון שהוא מסביר במילים אלו את המשמעות והתוכן של קריאת שמע הרי זה לצורך המצווה ומותר.