סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גרסאות הדף היומי מבית אתר "הכי גרסינן"
צוות אקדמי -
עמותת פרידברג לכתבי יד יהודיים (FJMS)
 

ושמא אלקנה עם הארץ היה?

ברכות סא ע"א

הלל גרשוני


אמר רב נחמן: מנוח עם הארץ היה, דכתיב: וילך מנוח אחרי אשתו.
מתקיף לה רב נחמן בר יצחק:
אלא מעתה גבי אלקנה דכתיב וילך אלקנה אחרי אשתו,
וגבי אלישע דכתיב ויקם וילך אחריה, הכי נמי אחריה ממש?
אלא אחרי דבריה ואחרי עצתה – הכא נמי אחרי דבריה ואחרי עצתה.
אמר רב אשי: ולמאי דקאמר רב נחמן מנוח עם הארץ היה, אפי' בי רב נמי לא קרא,
שנאמר ותקם רבקה ונערותיה ותרכבנה על הגמלים ותלכנה אחרי האיש ולא לפני האיש


נתחיל מהסוף: בכתבי היד נוסח תחילת דברי רב אשי הוא "ולמאי דקאמר רב נחמן מנוח אפילו בי רב לא קרא", ומובא רק הפסוק בלי הסיום "ולא לפני האיש".

**

בכתבי היד נוסף לשלב השאלה משפט שלם, שנשמט בדפוסים: "והכתיב ויהי איש אחד מן הרמתים צופים וגו', ואמר רב אשי איש הבא משני צופים?" (אוקספורד, פריס), או "והכתיב ויהי איש אחד מן הרמתים צופים, [אמר רב] איש הבא ממאתים צופים שנתנבאו להם לישראל?" (דפוס ספרדי וקטעי גניזה וכריכה, וכפי שמעיר דקדוקי סופרים צריך לגרוס "מאתים" כפי שהוא במגילה דף יד).

המשפט הזה לא ברור במבט ראשון ואולי לכן הושמט. אבל הוא הובא כדי לענות על שאלה מתבקשת: אם מנוח עם הארץ, מנין לנו שאלקנה לא היה עם הארץ? לכן הובאה הדרשה שאלקנה היה אחד ממאתים צופים, כלומר נביאים. עם הארץ, אם כך, הוא לא היה.

בכתב יד מינכן הובאה רק השאלה מאלקנה, וכך "והכתיב" וכו' צמוד אליו. אך בכתבי היד האחרים שלב זה בא אחרי אלישע, והריחוק הזה אומר דרשני. ושמא יש לפנינו שתי גרסאות שונות, האחת שהביאה תוספת חיזוק מאלישע, שהוא נביא ודאי, והשנייה שהביאה חיזוק לשאלה מהדרשה, המוכיחה שגם אלקנה היה נביא ולכן עם הארץ לא היה.


לגרסאות נוספות היכנסו לאתר הכי גרסינן בפורטל fjms.org.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר