|
גרסאות הדף היומי מבית אתר "הכי גרסינן" חרב על הבדיםברכות סג ע"בהלל גרשוני
'הסכת' – עשו כתות כתות ועסקו בתורה, לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה. נשווה לקטע הגניזה T-S F 2(1).12:
דבר אחר: 'הס<כ>ת' – אמר להן משה לישראל: עשו כיתות כיתות ועיסקו בתו<רה>, נעמוד על ההבדלים. בקטע הגניזה נוסף "אמר להן משה לישראל". וכן הוא גם בשאר כתבי היד (בכתבי היד השלמים הגרסה: אמר להן הקב"ה לישראל"). וכנראה נשמט בדפוס. בקטע הגניזה אין המילים "לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה". וכן אינן בקטע גניזה נוסף. בכתב יד מינכן "שלא ניתנה תורה אלא בחבורה" ובכתב יד פריס ואוקספורד "לפי שאין דברי תורה מתקיימין אלא בחבורה". ואפשר שהיא לשון פירוש שנוספה עם השנים. "חרב על" או "אל"? לפנינו במקרא "אל", וכן תוקן בגיליון וילנא. אך בכל הדפוסים וכתבי היד: "על". וזה מתאים יותר ללימוד של התלמוד, "חרב *על* שונאיהם" וכו'.
בקטע הגניזה, וכן הוא בכתב יד מינכן, הלימוד מ"מיטפשין" בא פשוט מהמשמעות המילולית של "ונואלו", והלימוד מ"חוטאים" הוא מהגזירה השווה מ"אשר נואלנו ואשר חטאנו". וכך נראה הולם יותר. |