סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הדלקת נר שבת - כבוד או עונג שבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת כה ע"ב

  

ב"בירור הלכה" נידונת מטרת החובה להדליק נר של שבת, האם היא עניין של עונג שבת, או של כבוד השבת. בעל ערוך השולחן כותב שהנר שמדליקים במקום הסעודה הוא משום כבוד שבת, ובשאר החדרים בבית זהו משום מצוות עונג שבת, שלא יהיה חושך ולא ייכשל בעץ או באבן. הוא מסביר שהסיבה שמברכים על הדלקת נר של שבת היא בגלל שאין זה עניין של עונג שבת גרידא, שעליו בדרך כלל אין מברכים, אלא יש בזה גם כבוד וגם עונג.

כאשר נמצאות כמה משפחות במקום אחד, נהגו האשכנזים שאף אם הדליקה האחת יכולה השניה להדליק בברכה, משום שיש מצווה בכל תוספת של אורה, אולם הספרדים לא נהגו כן אלא רק המדליק ראשון יכול לברך, וברגע שיש נרות דולקים כבר אין אפשרות לברך על הדלקה של נר נוסף.

ייתכן שהמחלוקת הזו תלויה במטרת ההדלקה, שכן אם המטרה היא לכבוד השבת, מסתבר שניתן לברך על כל אור נוסף, שהרי ככל שיש יותר אור - מתרבה הכבוד. אולם אם העניין הוא משום עונג שבת, שלא יהיה חושך ולא ייתקל אדם בעץ או באבן, אזי ברגע שיש נר דולק וכבר אין חושך - אין כל מצווה להדליק נר נוסף. הבדל נוסף בין הטעמים הוא האם אפשר לברך על הדלקת נרות שבת במקום שבו יש אור חשמלי שדולק. אם המצווה היא משום כבוד – אפשר לברך, שכן בכל נר נוסף ישנו יותר כבוד שבת, אולם אם המצווה היא משום עונג שבת כדי שלא יהיה חושך, אזי במקום שכבר דולק אור החשמל אין מצווה להדליק נר נוסף ואין לברך על הדלקה זו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר