פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"
"שני יוסף בן שמעון הדרים בעיר אחת אין מגרשים אלא זה בפני זה"
מפני מה לא גירש מרדכי את אסתר?
במסכת מגילה (טו, ב) הקשו תוספות מפני מה לא גירש מרדכי את אסתר בשעה שנלקחה לבית אחשוורוש, שכך תהיה פנויה ולא תיכשל באיסור אשת איש. ותירצו שחשש שמא יתפרסם הדבר. ולכאורה יש לתמוה, וכי לא היו בכל שושן הבירה אפילו שני יהודים שומרי סוד שיכולים היו לשמש כעדים בדבר זה. ומה גם שמסופר בגמרא שאסתר היתה מראה דם לנשים ולא פרסמו זאת.
וביאר הגה"ק רבי יונתן אייבשיץ ("יערות דבש" ב, יג) על פי דברי הגמרא לפנינו ששני יוסף בן שמעון אין מגרשין אלא זה בפני זה. והנה בפסוק (אסתר ב, ה) נאמר 'מרדכי בן יאיר בן שמעי', ולמעשה דילג הכתוב כמה דורות מיאיר עד שמעי. ומשום שהיו רבים בשושן ששמם היה מרדכי בן יאיר, ואפילו כאלו ששם זקנם היה כשמו של אבי יאיר – גם היו, ולכן הוצרך הכתוב לייחס את מרדכי היהודי עד שמעי, כדי לתת סימן מי הוא. והנה בגט הלא אי אפשר לדלג דור כפי שניתן לעשות במגילה, ולכך אם היו כותבים מרדכי בן יאיר ואפילו אם היו מזכירים את אביו של יאיר עדיין כאמור היו עוד הקרויים בשם זה. ולפי האמור בסוגייתנו ששני יוסף בן שמעון הדרים באותה עיר אין מגרשים אלא זה בפני זה, אם היה רוצה מרדכי לגרש את אסתר, היה עליו לאסוף את כל מרדכי בן יאיר הדרים בשושן הבירה והם רבים עד למאוד וביניהם פוחזים ומרגלים ולכן כתבו תוספות שחשש שמא יתפרסם הדבר.