"בכדי שיעשה" במלאכה שנעשתה על ידי יהודי
נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון
שבת לח ע"א
ב"בירור הלכה" מובא שלדעת הרבה פוסקים מותר ליהנות מיד במוצאי שבת ממלאכה שנעשתה על ידי יהודי בשבת, ואילו ממלאכה שנעשתה על ידי גוי עבור יהודי אסור ליהנות מיד במוצאי שבת, אלא יש להמתין זמן "בכדי שיעשה". ההסבר המובא בשם הר"ן להבדל הזה הוא שדווקא במלאכה שנעשתה על ידי גוי יש לחשוש שאם יתירו ליהודי ליהנות ממנה מיד במוצאי שבת - בפעם אחרת הוא יאמר לגוי לעשות זאת בשבת, משום שאיסור אמירה לנכרי הוא איסור קל בעיני אנשים, אולם אם המלאכה נעשתה על ידי יהודי אזי מכיוון שזהו איסור חמור אין לחשוש שיבוא אדם לעשות זאת בפעם אחרת.
על פי זה נראה לכאורה שאם המלאכה נעשתה על ידי יהודי שהוא מומר לחלל שבת, כגון אוטובוס שנוהג בו יהודי או מטוס שמכינים אותו יהודים בשבת – אסור ליהנות מהפעולות הללו במוצאי שבת כל שלא עבר הזמן של "בכדי שיעשו", שהרי בכגון זה יש לחשוש שאותם אנשים יעשו את המלאכות האסורות הללו בשבת הבאה, וכן סבורים הרבה פוסקים.
אולם מדברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל (קובץ תשובות ח"ב סימן כא) נראה שהוא נוטה להקל בעניין זה, כי לשיטתו ההבדל העיקרי הוא שאיסור אמירה לנכרי הוא איסור קל בעיני האנשים לכן דווקא שם גזרו שלא ליהנות מהמלאכה שנעשתה על ידו גם לאחר שיצאה השבת עד הזמן של "בכדי שיעשה", אולם מלאכה שנעשתה על ידי יהודי, מכיוון שזהו דבר חמור בעיני הבריות, אין לחשוש שמא יבוא יהודי לומר לו בפעם אחרת שיעשה מלאכה עבורו בשבת ולכן אם המלאכה כבר נעשתה מותר מעיקר הדין ליהנות ממנה מיד במוצאי שבת.