סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהן ה"סימניות" של פרשת ויהי בנסע הארון?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קטו ע"ב

  

תנו רבנן: ויהי בנסע הארן ויאמר משה, פרשה זו עשה לה הקדוש ברוך הוא סימניות מלמעלה ולמטה.

מהרש"ל (שו"ת סימן עג) כתב שיש סופרים שעושים סימנים של שתי אותיות נ הפוכות, שהן הסימניות שמציינות שזוהי פרשה נפרדת. אמנם הוא מרבה להקשות על אותם סופרים איך הם מוסיפים אותיות בנוסף לאותיות התורה עצמה, הרי בכך הם פוסלים את ספר התורה, שהרי כל אות או סימן פיסוק או ניקוד מיותר בתורה פוסל את הספר. הוא מבאר שה"סימניות" הנזכרות בגמרא אינן צורת נ הפוכה, אלא הפסק הפרשיות הפתוחות והסתומות, שלפני ואחרי פרשת "ויהי בנסע הארן". מהרש"ל מוסיף לכתוב שחקר ובדק בספרי תורה ומצא שתים עשרה אפשרויות שונות לסימון הייחודיות של פרשה זו ולמסקנתו יש להפוך את האות נ שבמילה "בנסע", וכן את האות נ שבמילה "ובנוחה" או "כמתאוננים".

בעל הנודע ביהודה (מהדו"ק יו"ד סימן עג) חולק על המהרש"ל וכותב שספר תורה נפסל בתוספת אות רק אם מדובר במילה שצריכה להיכתב בכתיב חסר ונכתבה בכתיב מלא, אולם אין פסול בתוספת אות שאינה שייכת למילה מסוימת. לכן, מסקנת הנודע ביהודה היא שמכיוון שיש ספק איך לעשות את הסימון של הנונים ההפוכות, יש לעשות אותם בנפרד, כמו שנוהגים היום, כי אין בתוספת סימנים אלו כל פסול בספר התורה, ולא להפוך את האותיות של אחת המילים שבתורה, כי דווקא בכך יש חשש של אותיות חסרות הפוסלות את הספר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר