סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

את מי צריך לארח כדי לקיים מצוות הכנסת אורחים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קכז ע"א

  

במשנה נאמר שמותר לטרוח בשבת לפנות מקום לצורך מצווה, כגון לסדר מקום לאורחים, או לבית המדרש.

ב"הלכה ברורה" מביא הרמ"א את דברי תרומת הדשן (סימן עב) שרק אנשים שאין להם בית באותה עיר נחשבים אורחים, אולם אין מצווה באירוח לסעודה אנשים שגרים באותה עיר.

על פי זה כתב בעל שו"ת משנה הלכות (חלק טז סימן קלב) שרק מי שמזמין אליו אנשים שאין להם בית באותה עיר מקיים בזה מצוות הכנסת אורחים, אולם אם אדם מזמין לסעוד עימו בשבת יהודי שיש לו בית באותה עיר – אין זו מצוות הכנסת אורחים, אלא יכולה הזמנה זו להיחשב כמצוות צדקה אם אותו מוזמן הוא עני, או אם אדם מזמין אליו לשבת את הוריו שגרים באותה עיר נחשב הדבר למצוות כיבוד אב ואם, אולם אין זו מצוות הכנסת אורחים. לעומת זאת בעל שו"ת שבט הלוי (חלק יא סימן צז) כתב שפשוט הוא שבן שמזמין אליו לשבת את הוריו שגרים באותה עיר כדי להקל מעליהם, פשוט הוא שזוהי מצוות הכנסת אורחים.

יש להסתפק במי שקבע עם חברו שגר באותה העיר שיבוא לסעוד עימו בשבת, ומשום כך אותו מוזמן לא הכין לעצמו אוכל ראוי לסעודת השבת, האם מכיוון שלאותו מוזמן יש בית ויש לו גם אוכל קר בביתו אין בהזמנה זו מצוות הכנסת אורחים, או שמא מכיוון שאין למוזמן אוכל חם שיוכל להתענג בו בשבת, הרי לעניין עונג שבת הוא כאורח שאין לו די צרכו ולכן יש באכילתו אצל חברו משום הכנסת אורחים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר