סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע אין לסמוך על הרופאים בעניין מציצת הדם?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קלג ע"ב

  

בגמרא וב"הלכה ברורה" מובא שלאחר שהמוהל חותך את הערלה הוא חייב למצוץ את הדם עד שיצא מהמקומות הרחוקים, כי אם לא כן יכול התינוק לבוא לידי סכנה.

בתקופות היותר מודרניות היו שהתנגדו למציצת הדם, ורצו לבטלה לגמרי בטענה שעל פי הידע הרפואי של היום אין במציצה תועלת, ולהיפך היא יכולה לגרום נזק של העברת מחלות מדבקות.

מרן הרב קוק זצ"ל (דעת כהן סימן קמב) כתב על כך שבשום אופן אין לעבור על דברי חז"ל שאמרו שיש סכנה במניעת מציצת הדם, כי כל זמן שאין לנו ידיעה וודאית שאין בזה סכנה אסור לנו לסמוך על הרופאים שטוענים כן, כי כל טענתם היא רק מחמת הספק. גם בימינו, למרות ההתקדמות העצומה של המדע, עדיין לא חקרו את כל הצדדים האפשריים וההשלכות של מציצת הדם, ולכן אין לבטלה.

עם זאת הוא מתייחס גם לאפשרות לבצע את המציצה באמצעות שפופרת של זכוכית, כדי למנוע הדבקת מחלות בין התינוק למוהל. בקשר לכך כתב הרב קוק זצ"ל שהכל תלוי בכוונה: אם השימוש בשפופרת הזכוכית הוא תואנה שבאמצעותה הם רוצים לזלזל במנהגי ישראל – אזי אסור לאפשר זאת כדי לא לשנות כלום ממה שנהגו אבותינו מאז ומעולם למצוץ את דם המילה ישירות בפה. אולם אם אכן נראה שיש איזשהו חשש סכנה של הדבקות ממחלה אז אין סיבה להחמיר ולומר שהמציצה באמצעות שפופרת גרועה יותר מהמציצה בפה, ולכן מותר לעשות זאת, בהקפדה על כך שיצא הדם מהמקומות הרחוקים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר