האם השתנתה ההלכה בעניין רחיצת התינוק?
נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון
שבת קלד ע"ב
בגמרא וב"הלכה ברורה" מבואר שחייבים לרחוץ את התינוק במים חמים לאחר ברית המילה, ומותר אפילו לחמם מים בשבת לצורך זה בנסיבות מסוימות.
עם זאת מובא כבר בשולחן ערוך שלמרות שבזמן חכמי הגמרא אם לא היו רוחצים את התינוק היה הדבר סכנה, בזמננו לא נהגו לרחוץ כלל ודינו של התינוק בשבת הוא כדינו של כל אדם אחר.
מרן הרב קוק זצ"ל (דעת כהן סימן קמ), בהמשך למה שנזכר בשמו בדף הקודם, הקשה: איך ייתכן שישתנה הדין מזמן הגמרא לזמננו, הרי אם הדבר היה נחשב לסכנה אילו לא רחצו את התינוק, מי יכול היה להעיז להיות הראשון שיימנע מרחיצה כזו שנחשבה לפיקוח נפש, ואיך אפשר לחלוק על חז"ל בעניין כזה?
בביאור העניין הוא כתב על פי התלמוד הירושלמי, שרחיצת התינוק לאחר ברית המילה לא הונהגה בגלל שיש צורך מיוחד בזה דווקא לאחר ברית מילה, אלא מכיוון שהתינוק הוא בגדר חולה, ומכיוון שהיו מקומות ששם הורגלו לרחוץ חולה במים חמים אפילו בשבת, לכן, באותם מקומות היה היתר לרחוץ גם תינוק לאחר ברית המילה. כלומר גם בתקופת הגמרא לא היה היתר גורף לעניין זה, אלא הכל היה תלוי במנהג המקום, וכך כותב גם הרמב"ם, שדווקא במקום שנהגו לרחוץ את התינוק מותר לחמם מים בשבת. על פי זה מובן, שבזמננו שלא נוהגים לרחוץ חולים במים חמים, כי לא נחשב הדבר לצורך הכרחי לפיקוח נפש – אין היתר לחמם מים לרחיצת התינוק בשום מקום.