תה בכלי שלישי בשבת מותר?
נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון
שבת קמה ע"ב
במשנה נאמר שישנם דברים שאסור אפילו להדיח במים חמים בשבת, כי הם מתבשלים בקלות רבה, כגון דג מלוח ישן או דג טונה. מכאן למדו הפוסקים, כפי שמובא ב"בירור הלכה", שדברים כאלו אסור לשים בשבת אפילו בכלי שני, כי גם בכלי שני יש אפשרות לבשל את "קלי הבישול".
לכן מוסכם על דעת הפוסקים שאסור לשים עלי תה שעדיין לא התבשלו בתוך כוס עם מים חמים שהיא כלי שני, מכיוון שיש לחשוש שגם עלי תה מתבשלים בקלות והדבר אסור מן התורה.
מה הדין בקשר לכלי שלישי? בזה נחלקו הפוסקים לאורך הדורות, ואף בדור האחרון. הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ או"ח ח"ד סימן עד) והגר"ע יוסף זצ"ל (יבי"א ח"ז או"ח סימן מ) פסקו להקל, שאין אפשרות לבשל בכלי שלישי ולכן מותר לשים שקית תה בכוס שהיא כלי שלישי שיש בה מים חמים.
לעומת זאת הגרש"ז אויערבך זצ"ל (מובא בשש"כ פ"א הערה קסט) פסק שגם בכלי שלישי אסור לתת כל דבר שהוא מקלי הבישול, לכן אסור גם לשים ביצה לא מבושלת בכלי שלישי, כי רואים בחוש שהביצה אכן מתבשלת כאשר מחליפים את המים כמה פעמים, וכך גם קורה עם עלי תה.
עם זאת הוא הסתפק, האם מותר לשים ביצה שכבר קצת התבשלה (ביצה רכה) בשבת בתוך כלי שלישי כדי לחמם אותה ולהפוך אותה לביצה קשה, האם יש איסור בישול או תיקון בהפיכת הביצה בשבת מרכה לקשה?