סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין ניקוי אבק מבגד לניקוי אבק מנעליים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קמז ע"א

  

בגמרא אמר רב הונא שמי שמנער בשבת בגד שחור, חדש, שמקפיד עליו – חייב חטאת, כלומר שזוהי פעולה שאסורה מן התורה. ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת הראשונים בביאור הדברים. לדעת רש"י מדובר בניעור הטלית מן העפר שעליה, והחיוב הוא משום מלאכת מלבן, כי זו הדרך ללבנה. לעומת זאת לדעת תוספות לא מסתבר שניעור מעפר נחשב כליבון, לכן הם מביאים את פירוש רבנו חננאל, שמדובר בניעור הטלית מן הטל שעליה, שזהו כיבוס.

להלכה מביא השולחן ערוך את דברי התוספות, ואילו הרמ"א מוסיף, על פי פירוש רש"י, שאסור לנער בגד מן האבק שעליו אם מקפיד עליו, וטוב לחוש לכך.

האחרונים דנים בשאלה האם מותר בשבת לנקות נעליים מן האבק שעליהם?

בעל ערוך השולחן (סימן רכז ס"ד) כותב בפשיטות שמותר להסיר את האבק מהנעליים, כך גם פוסקים בעל שו"ת משנה הלכות (חלק יא סימן רצב) ובעל שו"ת ציץ אליעזר (חלק יח סימן כא), המוסיף לבאר שאין להשוות בין ניעור בגד מאבק להסרת אבק מנעליים, משום שהאבק נכנס לתוך הבגד, לכן ניעורו או ניקויו על ידי שפשוף המוציא את האבק מן הבגד – דומה לכיבוס. לעומת זאת האבק שעל הנעליים נשאר מחוץ לנעליים, על גביהם, משום כך אין שום איסור להסיר אותו בשבת, כי אין זה דומה לפעולת הכיבוס המוציאה את הלכלוך מתוך הבגד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר