סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע מותר למדוד חום בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קנז ע"א

  

ב"הלכה ברורה" מובאת מסקנת הסוגיה שאסור מדרבנן למדוד כמויות או גדלים, אולם מותר למדוד בשבת מדידה של מצווה, כגון למדוד אם יש במקווה כשיעור, או למדוד בגד כדי לדעת אם יש בו שיעור שמקבל טומאה וכיוצא בזה.

בדורות האחרונים יש אפשרות למדוד את חומו של אדם חולה. הפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם מדידה כזו מותרת בשבת וכולם מתירים זאת (באופן שאין בו מלאכה אסורה, כמובן), אולם יש הבדל ביניהם בהתייחסות להבדל בין מדידת חום למדידות אחרות.

יש פוסקים שלא חילקו בין מדידת חום למדידות אחרות, והסיבה שלדעתם מותר למדוד חום בשבת היא משום שזוהי מדידה של מצווה, ואפילו אם מדובר בחולה שאין בו סכנה, מכיוון שכל איסור מדידה בשבת הוא מדרבנן – מותר למדוד את חומו.

אולם בעל שו"ת אגרות משה (או"ח ח"א סימן קכח) ובעל שו"ת ציץ אליעזר (ח"ג סימן י) כתבו שמדידת חום היא סוג מדידה שונה שבכלל לא נכלל באיסור של מדידה בשבת. לדעת האגרות משה המדידה שנאסרה היא רק זו שמשתמשים בה לצרכי משא ומתן או מדידה שנראית כ"עובדין דחול" שיש בה מעשה שנראה כאסור בשבת, ומכיוון שמדידת חום אינה מוגדרת ככזו אין בה שום איסור והיא מותרת אף שלא לצורך מצווה.

סברה אחרת כתב בעל הציץ אליעזר, שהמדידה האסורה היא רק זו שבה האדם הוא זה שעושה את מעשה המדידה, אולם במד חום שפועל מעצמו אין כל איסור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר