סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזו בדיקת סוכרת יש להעדיף?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין לג ע"א

  

בגמרא מובאת דעתו של רבי הסובר שכל דבר שהוא משום "שבות", כלומר כל מה שאסור בשבת מדרבנן – לא גזרו עליו בזמן בין השמשות, אלא רק מצאת הכוכבים בליל שבת מתחיל האיסור. להלכה נפסק (סימן שז,כב) ששבות דרבנן מותר בבין השמשות רק לצורך מצווה.

אולם בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא כתב שישנה הגבלה נוספת: ההיתר הוא רק לאיסור אחד, אולם פעולה שכרוכה בעבירה על שתי גזירות דרבנן אסורה אפילו בבין השמשות.

בהתאם לכך פסק בעל שו"ת חשב האפוד (חלק ד סימן ד) בשנת תשל"ז, לגבי אדם שסבל ממחלת הסוכרת והיה צריך לבדוק את רמת הסוכר בשתן, ובאותה תקופה היו שתי אפשרויות לעשות זאת: א. להפיל טבליה לשתן שלו, ועל ידי זה המים רותחים ומשתנים במראיתם, ואם המים נעשים אדומים הרי זה סימן שגברה המחלה ואם נעשים כחול זהו סימן טוב. ב. דרך אחרת, לתת לתוך השתן מין נייר מיוחד, ואם הנייר נעשה אדום סימן שגברה המחלה, ואם לאו לא גברה המחלה, אכן בדיקה הראשונה יותר מדויקת ויותר מועילה. והשאלה הייתה מה לעשות אם יש צורך לעשות בדיקה כזו בשבת.
מסקנתו היא שמכיוון שהשיטה עם הטבליה כרוכה בעבירה על שני איסורים דרבנן: צביעת המים ורתיחת המים, ואילו השיטה של נתינת הנייר כרוכה רק באיסור אחד דרבנן: צביעה, יש להעדיף את השיטה השנייה, כפי שכתב הברטנורא שעבירה על שני איסורים דרבנן חמורה יותר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר