סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר לחזור בשבת במכונית?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין מד ע"ב

  

במשנה נאמר שמי שיצא בשבת מחוץ לתחום לצורך הצלת חיים – מותר לו לחזור למקומו עם כלי זיינו.

הגר"מ פיינשטיין זצ"ל הבין שההיתר לחזור לבית בשבת נאמר אפילו למיילדת שהלכה בשבת ליילד וצריכה לחזור למקומה ומותר לה לחזור אפילו אם הדבר כרוך בחילול שבת מן התורה, משום הכלל: "התירו סופן משום תחילתן", כלומר שאם לא יתירו לה לחזור יש לחשוש שאולי לא תרצה ללכת לכתחילה, ונמצא שגם היתר החזרה הוא לצורך פיקוח נפש בפעמים אחרות. על סמך משנה זו הוא פסק (אג"מ או"ח ח"ד סימן פ) לחברי "הצלה" בניו יורק שלאחר שיצאו לצורך פיקוח נפש מותר להם לנסוע בחזרה לבתיהם במכוניתם בשבת.

אולם הגרש"ז אויערבך זצ"ל (מנחת שלמה ח"א סימן ח) הרבה לתמוה על ההיתר הזה, וכן גם הגרצ"פ פראנק זצ"ל (הר צבי או"ח ב סימן י) נשאל לגבי רופא שדירתו בפרדס חנה ובשבת קדש נקרא בדחיפות לחולה בחדרה ונסע לשם במכונית שלו, וכתב שהיה אסור לו לחזור בשבת לביתו במכוניתו, כי כל ההיתר שהתירו "סופן משום תחילתן" נאמר רק לגבי דברים שאסורים בשבת מדרבנן, אבל לא לנסיעה במכונית שכרוכה במלאכת הבערה שאסורה מן התורה.

בשנת תשנ"ה כתב הגרא"י וולדנברג (צ"א חכ"א סימן נט) לפרופסור משה גמורי, שלכתחילה אין לסמוך על היתרו של הגר"מ פיינשטיין, ואף לפי דעתו של הגר"מ פיינשטיין רופא שגר במקום שבו יש נכרי שיכול להסיע אותו לביתו בשבת - אסור לו לעבור דירה למקום שממנו יצטרך לנהוג ברכבו בעצמו.

תגובות

  1. ד תשרי תשפ"א 09:05 דיוק בדברי ה'ציץ אליעזר' | אבי גרינבלט

    וכך כתב הרב בתחילת חלק ג של תשובתו "ברם למרות כל האמור, אם ירצה מי שהוא להסתמך על הוראת הגאון הגר"מ פיינשטיין ז"ל , יש לו עמוד הוראה גדול בזה להישען עליו ואין מזיחין אותו". לענ"ד הלשון "לכתחילה אין לסמוך על היתרו של הגר"מ פיינשטיין" , מעט מרחיקה.
  2. ה תשרי תשפ"א 21:21 דיוק אמיתי | דב

    כאשר קוראים את דבריו של פוסק צריך בחכמה להתעמק בכוונתו. לאחר שמביא הציץ אליעזר את דבריו של הגר"מ פיינשטיין, הוא כותב: "לא אכחד מלגלות כי לא כן עמדי", האם אין מילים אלו מספיקות כדי להבין שלדעתו אין לסמוך לכתחילה על היתרו של הגר"מ פיינשטיין? גם המשפטים המצוטטים בדבריך, כל כולם אינם אלא לשון של בדיעבד, כלומר שלמרות שלכתחילה אין לסמוך על ההיתר, אם מישהו ירצה לסמוך על כך אין למחות בו. דוק ותשכח!

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר