סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר למכור חמץ בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין סו ע"א

  

כאשר יש צורך להתיר לטלטל במקום שיש גם לגוי בעלות חלקית בו – הפתרון הוא לשכור מהגוי את רשותו לאותה שבת, וכפי שמובא ב"הלכה ברורה", פעולת שכירות זו מותר לעשותה אפילו בשבת, כפי שמסביר הרמב"ם: "שאינה שכירות ודאית אלא הכר בלבד", כלומר זוהי רק שכירות למראית עין ולצורך היכר. כיוצא בזה תוספות (ד"ה יפה) מסבירים ששכירות זו אינה דומה למקח וממכר האסורים בשבת, משום שאין זו באמת שכירות, אלא "מתנה בעלמא" שנעשית רק לצורך ההיתר לטלטל בשבת.

על סמך ההיתר המובא בתוספות הללו בעל ספר חק יעקב (על השו"ע סימן תמד סק"ח) ואליה רבה (סק"ה) התירו למי ששכח למכור את חמצו לגוי לפני פסח, לעשות זאת בשבת ערב הפסח, משום ש"לא הוי כמקח וממכר דאסור בשבת, כיון שאינו עושה רק לינצל מאיסור חמץ". עם זאת הוא כותב שאם יש אפשרות לתת את החמץ לגוי במתנה – עדיף לעשות זאת.

אולם בעל הפרי מגדים (משב"ז סק"ה) הקשה עליהם וכתב שאין להשוות את השכירות מהגוי לצורך טלטול למכירת החמץ לגוי, שכן השכירות, כפי המבואר לעיל, אינה באמת שכירות לשם שכירות, אלא רק פעולה שנעשית לכאורה, לצורך היכר ומראית עין, ולכן התירו לעשותה בשבת, אולם מכירת חמץ לגוי הינה מכירה אמיתית, חלוטה ובעלת תוקף לכל דבר ועניין, ומכיוון שמקח וממכר אסור בשבת, ואף יש אומרים שמקח שנעשה באיסור אינו תקף כלל – אין להתיר מכירת חמץ בשבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר