סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שלא על מנת לקבל פרס

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין עג ע"א

  

בגמרא נזכר מצב בו נשים או עבדים מקבלים פרס. הרמב"ם בפירושו למשנה (אבות א,ג) המפורסמת: "אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס", מסביר שפרס הוא תשלום שבא מנדבת לבו של הנותן, בניגוד לשכר שחובה לשלם אותו לפועל.

בפירוש האלשיך לפרשת שמיני מובא שיש שבע דרגות של מוטיבציה בשירות של אדם לאדם אחר: 1. הבן המשרת את אביו, יש שימנע ימים רבים מלשרתו, כי הוא יודע שאביו לא יקפיד וימשיך לאהוב אותו. 2. השכיר לא ישתמט מעבודתו כמו הבן, משום שהוא עובד בעבור הכסף, אולם אין לו עניין בעבודה עצמה. 3. עבד אינו יכול להשתמט מעבודתו כמו השכיר, משום שגופו קנוי לאדונו, אך גם הוא לא בהכרח נהנה וחפץ בעבודתו. 4. עבד המקורב יותר לאדונו ומרגיש בחשיבות עבודתו יקפיד לעבוד יותר מאשר עבד המרוחק מהאדון. 5. עבד המקורב לאדונו ויודע שיקבל פרס עבור עבודה טובה יעבוד יותר טוב מאשר עבד באותה עבודה שלא מקבל פרס. 6. עבד שיש לו עניין בפרס ורוצה בו יעבוד יותר מאשר עבד שהפרס לא מתאים לו ואין לו צורך בו. 7. העבד המושלם הוא זה שגם אם יודע שיקבל פרס – אינו עובד בעבור הפרס, אלא אך ורק לשם מילוי תפקידו. עבד שזוהי כוונתו לעולם לא ינסה להשתמט או להימנע מעבודתו.

כך, מבאר האלשיך, צריך יהודי לעבוד את עבודת השם, ללא שום כוונה להשגת איזשהו רווח צדדי, אלא לשם שמים בלבד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר