סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למה לאכול חמין? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

עירובין פב ע"ב


הא דאמרי אינשי רווחא לבסימא שכיח.

הסוגיה הבריאותית שבאכילת חמין בשבת עולה מעת לעת, כשמידי פעם נשמעים קולות שאומרים כי תבשילים שמתבשלים כל כך הרבה זמן על מקור חום, אינם דבר מוצלח כל כך מבחינה בריאותית. האם הצדק איתם? האם להפסיק לאכול חמין בשבת מסיבה זו?

תשובה מעניינת לדבר מביא הבני יששכר (מאמרי השבתות ג, י) מהפתגם המובא בסוגיה זו, לפיו ישנו מצב שהאדם יכול לאכול יותר מרגילותו, מכיוון שהוא כבר נמצא בתוך תהליך של אכילה, ובתהליך שכזה הגוף מסוגל לקלוט יותר.

על בסיס זה הוא אומר, כי ישנו דבר דומה במצבים נפשיים – רוחניים.

הרי גוף האדם מורכב משני חלקים: הגוף הפיזי, והנשמה הרוחנית, וכל אחד מחלקים אלו משפיע על השני ומשאיר את חותמו עליו.

לכן, כאשר אדם אוכל, והסיבות לאכילה זו הן סיבות רוחניות, זאת אומרת, שהוא נכנס לתהליך רוחני של אכילה, אזי ההשפעה של הסיבות הרוחניות הללו על הגוף, גורמת לכך שאפילו אם באופן טבעי המאכל המסוים הזה יכול היה להיות לא כל כך בריא, אבל מכיוון שהוא נאכל כחלק מתהליך רוחני, ממילא הגוף מסוגל לקלוט אותו ולא להינזק ממנו.

הסיבה לאכילת החמין בשבת, אומר הבני יששכר, היא סיבה רוחנית. ברצוננו לאכול מאכל חם בשבת, כדי לענג אותה וכדי להוכיח שניתן לאכול אוכל חם בשבת גם מבחינה הלכתית, להוציא מדעתם של אותם אלו שטוענים שלא כך.

אם האדם ניגש לאכילת החמין מהמקום הנפשי הזה, מובטח לו שלא רק שלא ינזק, אלא שהמאכל יתברך בו ויועיל לו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר