סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין בניין רוחני לבניין גשמי?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין קא ע"א

  

בגמרא נאמר שדרך בניית אוהל היא מלמטה למעלה, לכן אם אדם מחזיק באוויר את הגג של האוהל ולאחר מכן מניח מתחתיו את הדפנות זוהי מלאכה שנעשית בשינוי ואין בה איסור מן התורה.

הרב יששכר שלמה טייכטל (משנה שכיר או"ח סימן קעז) כתב שבנו הקשה מכאן על פירוש הספורנו לפסוק (שמות מ,יח): "ויקם משה את המשכן", ש"המשכן" הוא היריעות התחתונות (כפי שנאמר במסכת שבת כח,א), וביאור הפסוק הוא שהקמת המשכן הייתה מלמעלה למטה, השלב הראשון היה העמדת היריעות באוויר, ולאחר מכן ניתנו מתחתיהן האדנים והקרשים. מכיוון שאת ההגדרה של מלאכות שבת אנו לומדים מהמשכן, היה צריך לכאורה להיות שהאיסור של בניית אוהל מן התורה יהיה באופן זה: מלמעלה למטה, ואילו בגמרא נאמר להיפך.

על פי דבריו של בעל השם משמואל (פקודי תרע"ה) ניתן ליישב קושיה זו, כי יש הבדל בין בניין רוחני לבין בניין גשמי. בגמרא מדובר על בניין גשמי, שהוא נעשה, על פי טבע העולם, מלמטה למעלה, ולכן כך היא הגדרת המלאכה. אולם בניין המשכן היה כולו לצורך השראת השכינה, ובניין רוחני נבנה מלמעלה למטה. הסדר הזה רומז לכך שאף על פי שהיו עם ישראל באותו זמן בשפל מצבם הרוחני לאחר חטא העגל, אסור להתייאש מלהתעלות ולהגיע לרום המעלה הרוחנית. כך מספרים הרבה אנשים, ובכללם בעלי תשובה, שבתחילת עלייתם הרוחנית הם התעלו לדרגה רוחנית גבוהה, ולאחר מכן ירדו ממעלתם והיה עליהם לבנות את היסודות והקומות התחתונות של מעלתם הרוחנית.

תגובות

  1. ב כסלו תשפ"א 09:44 רק בפעם הראשונה | עלי

    המשכן נבנה מלמעלה למטה אך אח"ב פורק ונבנה בכל חניה כדרך הבניין הרגיל ואין מקום לטעון שהאיסור יילמד מהפעם הראשונה אלא ממה שבוצע בד"כ כדרך הטבע.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר