סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מחללים שבת כדי להציל ילדה קטנה משמד?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין קג ע"ב

  

במשנה נאמר שאסור בשבת לחתוך יבלת מגופו של אדם. עם זאת בגמרא נאמר שכהן שיש לו יבלת, ובגללה הוא פסול לעבודה בבית המקדש, מותר לחבירו לחתוך אותה בשבת בשיניו, כדי להכשירו לעבודה, למרות שיש בזה איסור דרבנן.
הקשה על כך בעל האליה רבה (סוף סימן שו), מדוע מותר לעבור אפילו על איסור דרבנן כדי להכשיר את הכהן לעבודה, והרי אין לאותו כהן שום איסור בזה שאינו עובד בבית המקדש, שהרי הוא אנוס, ולא ייענש על כך. אלא, מכאן מוכח שיש עניין גדול לזכות גם את מי שאינו חייב במצווה עדיין ולאפשר לו להתחייב בה ולקיים אותה.

מכאן הוא מצא הוכחה לספקו של המגן אברהם (סימן שו סקכ"ט), שהסתפק האם מותר לחלל שבת כדי להציל ילדה קטנה שאינה חייבת במצוות משמד. לגבי גדולה, נפסק בשולחן ערוך (שו,יד) שמי ששמע שלקחו את בתו לשמד מצווה עליו לחלל שבת כדי להצילה, כלומר שלא רק פיקוח נפש גשמי דוחה את השבת אלא גם פיקוח נפש רוחני דוחה את השבת, אלא שהמגן אברהם הסתפק האם מותר לחלל שבת כדי להציל משמד ילדה קטנה שאינה חייבת כלל במצוות. מכאן הוכיח בעל האליה רבה, שכשם שמותר לחלל שבת (אמנם רק באיסור דרבנן) כדי לזכות כהן שאינו חייב בעבודה בבית המקדש, כך גם בוודאי מותר ומצווה לחלל שבת כדי לזכות ילדה קטנה, שעדיין אינה חייבת במצוות, להצילה משמד ולמנוע ממנה מלעבור על איסורי התורה בכל ימי חייה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר