סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לע"נ סבתנו מלכה טויבע בת הרב יעקב לייב

איסור ריבוי נשים למלך / הרב עופר לבנת

פורסם בעלון השבועי חמדת ימים - ארץ חמדה


השבוע בדפי הדף היומי, הגמרא דנה בכמה מההלכות הנוגעות למלך. אחת ההלכות היא האיסור על המלך להרבות בנשים. לפנים, בגלל צרכים פוליטיים, המלך היה צריך לישא יותר מאישה אחת. אף על פי כן, התורה אסרה למלך להרבות נשים, והגמרא דנה בשאלה עד כמה נשים מותר.

אגב הדיון הזה הגמרא (כא עמוד א) מביאה פסוק שנאמר על דוד המלך: "ויקח דוד עוד פלגשים ונשים" (שמואל ב פרק ה פסוק יג). הגמרא מבארת כי ההבדל בין נשים לפילגשים הוא שנשים נישאות עם קידושין וכתובה, ואילו פילגש נלקחת ללא קידושין וכתובה. נחלקו הראשונים בהסבר הסוגיה.

הרמב"ם פוסק (אישות א, א-ד) שאסור לקחת אישה ללא קידושין וכתובה. אם כן, נשאלת השאלה, מה היה ההיתר לדוד לקחת פילגשים? ואכן הרמב"ם פוסק (מלכים ד, ד) שרק מלך מותר לקחת פילגש ולשאר אנשים אסור. אך עדיין צריך להבין מדוע שונה מלך מכל אדם?

רבינו יונה (שערי תשובה שער ג, צד) מסביר שהצורך בכתובה וקידושין הוא למנוע אפשרות של זנות וחיי אישות עם כמה גברים. אך לגבי מלך, כיוון שאימתו מוטלת על הבריות, אין חשש של שכזה. לכן, לגבי המלך, גם בלי קידושין אלא בייחוד האישה אליו בלבד היחסים איתו נחשבים כדרך אישות.

סיכום ופסיקה:

פילגש היא אישה הנלקחת ללא קידושין וכתובה. לדעת הרמב"ם רק מלך מותר בפילגש. הטעם לכך על פי הרבינו יונה הוא שלגבי מלך אף בלא קידושין אין חשש לזנות.

To the article in English

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר