סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין מזמור לתודה לבין למנצח?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

פסחים יג ע"ב

  

בגמרא נאמר שבחג הפסח אין מביאים קרבן תודה, מפני שיש בו לחמי חמץ. על פי זה, מובא ב"בירור הלכה" שבאשכנז נהגו שלא לומר מזמור לתודה בערב פסח, בחג הפסח, בערב יום הכפורים ולא בשבתות וימים טובים, מפני שהם ימים שבהם לא מביאים קרבן תודה, ואמירת "מזמור לתודה" היא במקום הקרבת הקרבן.

הפרי מגדים (תסח מ"ז סק"ז) כתב שמי שבטעות אמר את שתי המילים הראשונות "מזמור לתודה" ביום שלא אומרים בו את המזמור – יכול להמשיך, שהרי כבר אמר את המילה "תודה" ואין סיבה לא להמשיך לומר את המזמור. בדומה לזה כתבו הפוסקים שביום שלא אומרים בו את המזמור "יענך ה' ביום צרה", אם אדם בטעות התחיל לומר וכבר אמר את המילים הללו "ביום צרה" – יגמור את אמירת המזמור, כי כל המניעה לומר את המזמור הזה בימים מסוימים היא בגלל המילים "יום צרה" שלא מתאימות לאותם ימים, ומי שכבר אמר זאת – יגמור.

לעומת זאת הגרי"ש אלישיב זצ"ל כתב שאמנם במזמור "יענך ה' ביום צרה" הסיבה היחידה שלא לאמרו בימים מסוימים היא הזכרת המילים "יום צרה", אולם ב"מזמור לתודה" אמירת כל המזמור היא כנגד קרבן תודה ולאו דווקא המילה "תודה", לכן מי שהתחיל לאמרו ונזכר שבאותו יום אין אומרים מזמור לתודה, יפסיק, גם אם כבר הזכיר את המילה "תודה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר