הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי
הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי
פסחים לט ע"א
תלמוד בבלי פסחים לט, א:
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: למה נמשלו מצריים כמרור - לומר לך: מה מרור זה שתחילתו רך וסופו קשה, אף מצריים - תחילתן רכה וסופן קשה".
רש"י במקום (וכמו כן רש"י בסוטה יא, ב) מסביר שבתחילה באו עלינו המצרים בדברי חלקות (פה רך), ולאחר מכן השתררו עלינו בכוח.
לפי דברי הבבלי (לפחות לפי הסבר רש"י, אם כי באופן עקרוני יתכן שהבבלי מסכים עם הירושלמי לקמן) הרי תחילתו רך וסופו קשה מתייחס לשעבוד מצרים בלבד.
לעומת זאת בירושלמי -
תלמוד ירושלמי פסחים ב, ה:
"רבי חייה בשם ר' הושעיה כל עצמן אין הדבר תלוי אלא בחזרת מה חזרת תחילתה מתוק וסופה מר כך עשו המצריים לאבותינו במצרים בתחילה במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחיך ואחר כך וימררו את חייהם בעבודה קשה בחומר ובלבנים".
אנו רואים שהתלמוד הירושלמי מרחיב את העניין לפחות לתקופה של ירידת ישראל למצרים בתקופת יוסף (זאת התקופה של תחילתו רך)
חושבני שהתלמוד הירושלמי שמאמץ הסתכלות מקיפה בנושאים רבים רוצה ללמדנו כלל תמידי חשוב ביחסי ישראל ואומות העולם. גם אם אומות העולם בתקופות מסוימות מתייחסים באופן חיובי את היהודים, לא כדאי לסמוך על זה. דברים יכולים להשתנות.