סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה החשיבות של מצות עגולות?

הרב דב קדרון

פסחים מח ע"ב

  

בגמרא נאמר שככרות הלחם של בבל היו "נושכות" זו את זו, ומפרש רש"י שהן היו עגולות כמו הככרות שלנו.

בעבר, לפני שהיו מצות מכונה, המנהג היה לעשות את המצות בצורת עיגול. בעל שו"ת יהודה יעלה (ח"א סימן קנז) מאריך לבאר שגם כאשר בני ישראל יצאו ממצרים הם עשו מצות עגולות, וזה אף נזכר בתורה, שכן נאמר (שמות יב, לט): "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת", והמילה "עוגות" באה לתאר את הצורה של המצות, שהיו עגולות.

הוא מבאר שהיו כמה סיבות לכך שהמצות היו דווקא עגולות, משום שצורת העיגול רומזת לעניות, שהיא דבר המתגלגל וחוזר בעולם, והמצות היו "לחם עוני", וכן הוא מציע שצורת העיגול גם רומזת לאמונה שה' הוא אחד, בניגוד לאמונת המצרים שהאמינו בישויות שונות. לכן, נאמר שהמצרים לא אכלו עם העברים לחם, כי צורת הלחם של המצרים הייתה מרובעת או משולשת, כלומר בעלת קרנות כפי מספר האלילים שלהם, ואילו העברים בכוונה עשו לחם עגול, כדי להורות שה' הוא אחד ואין סוף לאחדותו. בגלל כל הסיבות הללו נהגו במשך כל השנים לעשות מצות עגולות.

עם זאת הוא התיר לשנות את צורת המצות מעיגול לריבוע, משום שבמצות מכונה עגולות היה חשש חמץ. צורת המצות שנעשתה על ידי המכונה הייתה ריבוע, והיו מעגלים אותו ומשתמשים בבצק שנשאר מסביב כדי לאפות מצות אחרות, ואותן שאריות היו מחמיצות. הקפדה על ההלכה חשובה יותר מהקפדה על מנהג.  

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר