סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם נשים חייבות בברכת בורא מאורי האש?

הרב דב קדרון

פסחים נד ע"א

  

רבי יהודה הנשיא היה מברך את ברכות הנר והבשמים במוצאי שבת פעמיים, פעם אחת הוא בירך לעצמו, כאשר ראה אש וכאשר היו לפניו בשמים, ובפעם השנייה הוא בירך כדי להוציא ידי חובה את בניו ובני ביתו.

השולחן ערוך (רצו,ט) כותב שיש מחלוקת האם נשים חייבות במצוות הבדלה במוצאי שבת. לדעת הרמב"ם הבדלה היא חלק ממצוות "זכור את יום השבת לקדשו", כמו הקידוש, ולשיטתו בוודאי שנשים חייבות בהבדלה, אולם יש מי שחולק על כך וסבור שהבדלה היא מצווה בפני עצמה, ומכיוון שזו מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות ממנה.

הרמ"א (שם) פוסק שמחמת הספק הזה נשים לא יבדילו לעצמן אלא ישמעו את ההבדלה מאנשים. אמנם המשנה ברורה (סקל"ה) מכריע שכאשר אין אפשרות כזאת אז תבדיל האשה לעצמה ותשתה את היין, כדי שלא לבטל מצוות הבדלה, אולם בביאור הלכה (שם ד"ה לא יבדילו) הוא כותב שנשים פטורות מברכת הנר.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר שהכרעת המשנה ברורה בקשר לברכת הנר נעשתה בזמן שעדיין לא יצאו לאור חידושי הריטב"א, המבאר שבוודאי אשתו כלולה בכלל "בני ביתו" בכל מקום שנזכר מושג זה, ומתוך מה שנאמר שרבי יהודה הנשיא היה מברך את ברכת הנר כדי להוציא ידי חובה את בני ביתו, משמע שגם אשתו חייבת לשמוע ברכה זו. אילו בעל המשנה ברורה היה יודע שכך כתב הריטב"א נראה שהיה פוסק להלכה כמותו שגם נשים חייבות בברכת "בורא מאורי האש".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר