סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה אסור לגוי בקרבן פסח?

הרב דב קדרון

פסחים עג ע"א

  

אחד האיסורים שנאמרו בקשר לקרבן פסח הוא (שמות יב, מג): "כָּל בֶּן נֵכָר לֹא יֹאכַל בּוֹ". הרמב"ם (קרבן פסח ט,ז) כותב שיהודי המאכיל נכרי כזית מבשר קרבן הפסח הרי זה עובר בלא תעשה, אבל אינו לוקה על כך מן התורה אלא מקבל עונש של מכת מרדות מדרבנן.

הכסף משנה מבאר שאיסור התורה בעצם חל על היהודי המאכיל את הגוי, שהרי הגוים לא חוששים להיזהר מאזהרות התורה, ולמרות שבדרך כלל יהודי העובר על איסור התורה מקבל עונש מלקות, כאן אינו לוקה מכיוון שלא נאמר בתורה בפירוש "לא תאכילום".

לעומת זאת בעל הצל"ח כותב בחידושיו (לדף עג,א) שאיסור התורה חל על הנכרי, שהרי לא נאמר שאסור לנו להאכיל אותו, אלא שאסור לו לאכול. הוא מבאר שהיהודי המאכיל את הגוי עובר על איסור "ולפני עיור לא תתן מכשול", כי הוא זה שמכשיל את הגוי בעבירה על איסור התורה לאכול מקרבן הפסח.

המנחת חינוך (מצוה יד) כותב שהראשונים נחלקו בשאלה זו, הסמ"ג סבור שהלאו חל על הגוי האוכל, ואילו הרמב"ם ובעל ספר החינוך סבורים שהלאו חל על היהודי המאכיל. על הדעה שהלאו חל על הגוי האוכל מקשה המנחת חינוך: מדוע לא נזכר לאו זה ביחד עם שבע מצוות בני נח?

הצל"ח מתרץ: משום שזהו לאו נדיר, שחל רק פעם בשנה בשעת הפסח ובזמן שקרבן הפסח נוהג. 

תגובות

  1. כ שבט תשפ"א 22:51 "ידעה" | עלי

    התורה ולכן הורו חז"ל, שיש תמיד יפי נפש הרוצים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור ומוכנים למסור נפשם כדי לתת לגוי לטעום מבשר קרבן יהודי, בעצם הם היו מוכנים למסור כמה יהודים בשלמות כדי שהגוים יאכלו אותם לתיאבון, אבל התורה למזלנו הטוב הזהירה באופן זה שבני הנכר אינם רצויים ואסור לתת להם לאכול כלל ועיקר מקרבן הפסח. אין מניעה לתת להם מצות ומרורים קצת אבל לא מהפסח...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר