סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש חיוב לקיים סעודת ראש חודש?

הרב דב קדרון

פסחים עז ע"א

  

בגמרא נאמר שראש חודש נקרא "מועד". בנוסף לכך יש השוואה מפורשת בתורה בין ראש חודש למועד, שנאמר (במדבר י,י): "וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם".על סמך מקורות אלו ועל פי ראיות נוספות מדברי חז"ל כותב הטור (או"ח סימן תיט) שיש מצווה להרבות בסעודת ראש חודש.

רבי יוסף קארו, בספר בית יוסף, דוחה את כל הראיות של הטור, ומבאר שאף אחת מהן אינה ראיה מוכרחת, ושניתן לפרש את כולן באופן שלפיו אין בהכרח חובה לקיים סעודה בראש חודש. עם זאת בשולחן ערוך הוא פוסק כמו הטור, וכותב: "מצווה להרבות בסעודת ראש חודש".

בתלמוד הירושלמי (מגילה פ"א ה"ד) אף נאמר (לפי פירושו של הטור) שאם ראש חודש חל בשבת יש לדחות את הסעודה ליום ראשון, כפי שעושים עם סעודת פורים כאשר פורים חל בשבת, כדי שיהיה היכר שהסעודה נעשית לכבוד ראש חודש או פורים.

בעל ספר ערוך השולחן כותב שזו תמיהה גדולה למה לא נהגו אצלנו לעשות סעודת ראש חודש, ואף כאשר ראש חודש חל בשבת לא נוהגים לקיים סעודה ביום ראשון. הוא מציע שהמנהג מבוסס על הדעה שאין מצווה בסעודת ראש חודש, על פי הדחיות שדחה הבית יוסף את ראיות הטור, אולם מוסיף שמן הראוי לחוש לזה ולעשות סעודה בראש חודש, או להוסיף מאכל מיוחד לכבודו, וכותב שכך עושים המהדרים, שאף אם ראש חודש חל בשבת מוסיפים תבשיל מיוחד לכבוד ראש חודש. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר