סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם אפשר לקדש על מאכלים חוץ מלחם ויין?

הרב דב קדרון

פסחים קיד ע"א

  

לדעת בית הלל סדר הברכות של הקידוש הוא: ברכת היין ואחר כך ברכת הקידוש, מפני ש"היין גורם לקידוש שתאמר".

מבארים רש"י והרשב"ם שמכיוון שאם אין יין או פת אין אומרים קידוש, נמצא שהיין או הפת הם המאפשרים לומר את הקידוש ולכן מברכים עליהם בראשונה.

חידוש גדול כותב היעב"ץ בהגהותיו: "נראה לי שאם אין לו פת ויש לו שאר מאכלים - מקדש עליהם, שהסעודה קרויה לחם בכל מקום, וכל דבר שסועד לחמו הוא היכא דלא אפשר בפת".

לדעתו, חולה שלא יכול לאכול לחם, ונמצא בבית חולים שאין בו מי שיעשה קידוש עבורו, או מי שנמצא בבית הסוהר של גוים ואין לו לחם ויין – יאמר את ברכות הקידוש על מאכלים אחרים.

לעומת זאת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ או"ח ח"ד סימן מ אות כה) כתב שאמנם אסור לאכול שום מאכל לפני קידוש, ולעניין האיסור זה אכן כל דבר מאכל קרוי "לחם" ואין הבדל בין לחם לבין מאכלים אחרים, אולם הקידוש עצמו יכול להיאמר רק על לחם או יין, ולכן מי שאין לו לחם או יין - יאכל את מאכליו ללא אמירת קידוש, כי לא גזרו חז"ל שיצטרך אדם להתענות בשבת אם אין לו אפשרות לעשות קידוש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר