סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש מצווה לאכול מצה כל יום בפסח?

הרב דב קדרון

פסחים קכ ע"ב

  

בשולחן ערוך נפסק להלכה שאין חיוב לאכול מצה בכל ימי הפסח אלא רק בלילה הראשון, כפי שנאמר (שמות יב, יח): "בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת". כך נראה גם מהפשט של לשון הברייתא המובאת בגמרא, שאכילת מצה בשאר ימי הפסח היא "רשות". לכן לא מברכים את ברכת "על אכילת מצה" בשאר ימי הפסח, אלא רק בלילה הראשון. על פי זה, הפסוק האומר (שמות יב, טו): "שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ" בא לומר רק שאסור לאכול חמץ, אך אין חיוב לאכול מצה. כך כותב גם המגן אברהם (סוף סימן תרלט) בשם המהרי"ל, שאין מצווה לאכול מצה כל שבעת ימי הפסח, שלא כמו סוכה, שיש מצווה בישיבתה כל ימי חג הסוכות.

אולם ב"בירור הלכה" מובאים מפרשים שונים הסבורים שיש עניין לאכול מצה במשך כל שבעת ימי הפסח. הרא"ש (בתשובה, כלל כג,ג) מביא את דעת הגאונים שמסבירים שאין להניח תפילין בחול המועד פסח, משום שיש בו אות, שחייב לאכול מצה כל שבעת הימים. כך כותב גם האבן עזרא בפירושו לתורה (שמות כג,טו), שיש מצווה באכילת מצה כל שבעת ימי פסח, וכך מבאר החזקוני את המכילתא (בא פרשה י,יב,יח).

כך מובא גם בספר מעשה רב (סימן קפה) בשם הגר"א, שיש מצווה באכילת מצה כל שבעת ימי פסח, למרות שאין זו חובה, וכך כותב גם בעל ערוך השולחן (תעה,יח) שאף על פי שאין זו מצוות עשה, מכל מקום רצון ה' הוא שיאכלו בני ישראל מצות בכל ימי הפסח, וכך כותב גם החתם סופר (יו"ד סימן קצא) שמי שאוכל מצה מקיים מצווה, ולכן גם ניתן לברך בחו"ל בלילה השני על אכילת מצה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר