סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר להניח ספר תורה פסול בארון?

הרב דב קדרון

שקלים טו ע"ב

  

בגמרא יש מחלוקת היכן היו מונחים הלוחות הראשונים שנשברו, האם בארון בפני עצמם או באותו ארון ביחד עם הלוחות השניים.

על פי הדעה ששני הלוחות, השלמים והשבורים, היו מונחים באותו ארון, רצה יהודי לפני כ-300 שנים להתיר להניח בארון הקודש ספר תורה פסול שאינו ראוי עוד לתיקון ביחד עם ספרי תורה כשרים. אולם הנודע ביהודה (או"ח מהדו"ק סימן ט) כתב לו שאין זו ראיה, כי שם נעשה הארון מלכתחילה גם עבור שברי הלוחות, ופשוט שתנאי שהותנה מראש מועיל לכך, אך אין מכאן ראיה שמותר להניח בארון קודש שמיועד לספרי תורה שיש בהם קדושה חמורה גם ספרים פסולים שקדושתם אינה כל כך חמורה. עם זאת מסקנת הנודע ביהודה היא שמצד קדושת הארון אין איסור לשים בו ספרי תורה בלויים ופסולים, אך יש לחשוש שישתמשו בהם בטעות לקריאת התורה בבית הכנסת ולכן אין להשאירם שם.

לעומת זאת בעל שו"ת בנין ציון (סימן צז) כתב שנראה שהנודע ביהודה לא ראה שדין זה כבר נזכר בספר חסידים (סימן תתקל"ד), הכותב שכשם ששברי הלוחות היו מונחים בארון ביחד עם הלוחות כך יש להניח בארון הקודש ספרי תורה שהם במקצתם קרועים ומחוקים עם ספרי התורה הכשרים.

בקשר לחשש של הנודע ביהודה שמא יבואו להשתמש בספרים הפסולים לקריאת התורה, כותב הבנין ציון שיש להניח את הספרים הפסולים במקום מיוחד בארון הקודש, וכך נוהגים בהרבה קהילות שגם מוציאים את ספרי התורה הפסולים בשמחת תורה להקפות, ואפשר לסמוך בזה על דברי ספר חסידים.

תגובות

  1. כג ניסן תשפ"א 10:18 ונהוג גם | עלי

    שקושרים את האבנט מעל עטיפת הספר ולא על הספר כמקובל.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר