סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהי הגדרת מעמדו של הכהן הגדול?

הרב דב קדרון

שקלים כ ע"ב

  

כהן שמעולם לא עבד בבית המקדש, בפעם הראשונה שנכנס לעבודה צריך להקריב "מנחת חינוך", שהיא מנחת חביתין של עשירית האיפה סולת. הכהן הגדול מקריב מנחה כזו בכל יום, וחולק אותה לשתים, מחציתה בבוקר ומחציתה בערב.

בגמרא מדובר על כהן שבפעם הראשונה בחייו עובד בתור כהן גדול, כמה מנחות הוא צריך להקריב באותו יום? לפי התלמוד הירושלמי מספיקה מנחה אחת לחינוך כהן גדול וכהן הדיוט, לכן די לו בהקרבת שתי מנחות באותו יום, אחת לחינוך תחילת עבודתו ואחת עבור חובתו בתור כהן גדול. לעומת זאת לפי התלמוד הבבלי (מנחות עח,א) הוא צריך להקריב שלוש מנחות באותו יום, כי יש צורך במנחת חינוך נפרדת לתחילת עבודתו בתור כהן הדיוט וכהן גדול.

האור שמח (כלי המקדש ה,יז) מסביר שהמחלוקת תלויה בהגדרת מעמדו של הכהן הגדול. לפי התלמוד הבבלי יש לכהן הגדול את ארבעת הבגדים של כהן הדיוט ונוספו לו ארבעה בגדים המיוחדים לכהן גדול, והוא בעצם "כהן הדיוט משודרג". מעמדו כולל את זה של כהן הדיוט ואת זה של כהן גדול, וככזה, הוא צריך להביא שתי מנחות חינוך, אחת עבור חינוכו ככהן הדיוט ואחת עבור חינוכו ככהן גדול. אולם לפי התלמוד הירושלמי הכהן הגדול הוא מעמד נפרד ושונה לגמרי, ואינו כולל את זה של כהן הדיוט, וגם ארבעת הבגדים הבסיסיים שלו אינם כשל כהן הדיוט, כי האבנט שלו שונה, לכן מי שמתחיל לעבוד בפעם הראשונה ככהן גדול צריך להביא מנחת חינוך אחת לתחילת עבודתו במעמדו הייחודי. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר