סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע נס חנוכה לא נכתב?

הרב דב קדרון

יומא כט ע"א

  

אמר רב אסי: למה נמשלה אסתר לשחר? לומר לך: מה שחר סוף כל הלילה - אף אסתר סוף כל הנסים.

מבואר בגמרא שהכוונה היא שהנס האחרון שנכתב בתנ"ך הוא נס פורים. נס חנוכה, שהיה בדורות מאוחרים יותר כבר לא נכתב בתנ"ך.

הגר"א שפירא זצ"ל (מורשה, שיחות למועדים, מובא בלקט ביאורי אגדות) ביאר שנס חנוכה לא נכתב מכיוון שבזמן שהוא נעשה כבר לא הייתה נבואה, כי רק דברי נבואה נכתבו לדורות. אבל אם כך, קשה: מדוע נאמר שנס פורים דומה לשחר, כאילו נסתיימה תקופת הלילה והחושך, וכעת מתחיל היום? הרי לאחר נס פורים חלה ירידה גדולה, שנפסקה הנבואה?

אלא כוונת הגמרא היא שלאחר תום תקופת הנבואה, בזמן נס פורים, עוד באותו הדור, החלה תקופה חדשה, של הנהגת עם ישראל על פי התורה שבעל פה. "חכם עדיף מנביא" (ב"ב יב,א), ויש לחכמי התורה מעיינות ומקורות שעל פיהם הם מדריכים את עם ישראל בדרכו, כתחליף לנבואה.

מצוות החנוכה, שהיו המצוות הראשונות שתיקנו חכמים לדורות שלא על פי רוח הקודש ולא על פי נבואה, אלא רק מכוח התורה שבעל פה, מבטאים את כוח התורה, ואת כוחם של חכמים לתקן תקנות. לכן נס זה לא ניתן להיכתב, כי כל מהותו הינה מכוח התורה שבעל פה, ולכן נקראת התחלת התקופה הזו "שחר", שכן זו הייתה תחילת ההנהגה של עם ישראל על פי התורה שבעל פה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר