סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לתת לילד את השם נמרוד?

הרב דב קדרון

יומא לח ע"ב

  

מאי ושם רשעים ירקב? אמר רבי אלעזר: רקביבות תעלה בשמותן, דלא מסקינן בשמייהו.

רבנו חננאל מפרש שמי שקרוי על שם אדם רשע לא יצליח. משמע מדבריו שאין זה איסור לקרוא לילד על שם אדם רשע, אלא זוהי עצה טובה. לעומת זאת בעל הספר תורת חיים סבור שאסור לקרוא על שם אדם רשע, ועל פי זה הוא כותב על מה שנאמר בגמרא (עירובין נג,א) שנמרוד ואמרפל היו שני שמות של אותו אדם, אלא שנחלקו רב ושמואל מה היה שמו המובהק ומה היה הכינוי שלו, שיש נפקא מינה במחלוקת הזו למעשה, האם מותר לאדם לקרוא לבנו נמרוד. לדעת מי שסבור ששמו היה נמרוד – אסור לקרוא בשם הזה, אולם לפי מי שסבור ששמו היה אמרפל ונמרוד היה רק כינוי – אין איסור לקרוא בשם הזה.

אולם על פי מה שכתב בשו"ת בשמים ראש (סימן קצ) נראה שגם אם נמרוד לא היה שמו המובהק, לא ראוי לקרוא בשם זה, שכן הוא מבאר שמותר ליהודי לקרוא לבנו בשם ישמעאל, למרות שישמעאל היה רשע, מפני שכאשר מדובר בשם נאה ניכר הדבר שבחרו את השם בגלל יופיו ולא שהתכוונו לקרוא על שם אדם רשע, לכן גם אם ישמעאל בנו של אברהם אבינו לא עשה תשובה אין חשש לקרוא בשם זה, כי משמעותו יפה ורצויה. על פי זה נראה שגם אם השם נמרוד לא היה שמו המובהק של אותו רשע, מכיוון שמשמעות השם הינה מרידה – לא ראוי לקרוא בשם זה.

תגובות

  1. ח סיון תשפ"א 10:02 איך יתכן | עלי

    שהורי נבל הכרמלי קראוהו בשם כזה וכי לא חשבו שאסור לקרא לאדם בשם מרושע ? אך נבל בסתם פירושו כמו יובל ותובל וכלי הנגינה נבל, שרומז לעניין הצאן וקרן היובל ונבל נגינה, אלא שיצא גם שעשה מעשה נבלה ורשע. כך גם נמרוד לא בהכרח הוא עניין רע כמו נמר שיש לו חברבורות והוא חיה חשובה מהירה מאד וחזקה. וכבר נחלקו רב ושמואל לגבי כמה וכמה שמות במקרא מה השם המקורי ומה הכינוי ( ראה בספרו של הרב מרגליות ) ואכמ"ל

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר