סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש וידוי באמצעות שליח?

הרב דב קדרון

יומא מ ע"ב

  

השעיר שהיה משתלח לעזאזל ביום הכפורים היה מכפר על כל עוונות עם ישראל, ועליו היה הכהן הגדול מתוודה בשם כל העם.

מכאן הוכיח בעל ספר מנחת חינוך (מצוה שסד) שווידוי הוא עניין שניתן לעשות על ידי שליח, ולכן כל מי שחוזר בתשובה על כל עבירה, שחייב להתוודות, יכול לעשות זאת באמצעות שליח. מקור נוסף הוא מוצא בווידויו של משה רבנו ע"ה עבור כלל ישראל (שמות לב, לא): "אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה", כלומר משה רבנו היה שליח של כל העם להתוודות. כמובן שאת התשובה בלב, שהיא החרטה, אין אפשרות לעשות באמצעות שליח, אבל את הווידוי אפשר לעשות באמצעות שליח לדעת המנחת חינוך.

בעל שו"ת עשה לך רב (ח"ו סימן מו) חולק על כך, וכותב שאין אפשרות להתוודות באמצעות שליח. שני הווידויים שמהם מביא המנחת חינוך ראיה, היו ווידויים עבור כלל הציבור, ובקרבן הציבור בוודאי לא שייך שיבואו כולם ויסמכו את ידיהם עליו ויתוודו, לכן היה מתוודה הכהן הגדול, וכבר כתב המאירי (בחיבור התשובה) שכאשר היה מתודה הכהן הגדול על השעיר, היה מתודה עמו כל אדם מישראל שלבו נוקפו. ועוד כתב שם: שווידוי של המיוחד שבעם על לשון כלל ישראל בא לעורר להיות כל אחד ואחד מתודה על כל עונותיו בפרטות.

כלומר: המאירי בא לתרץ את הקושיה איך מועיל ווידויו של הכהן הגדול עבור כולם, והרי אין אפשרות להתוודות באמצעות שליח, ותירוצו הוא שאכן כל אחד ואחד היה צריך להתוודות בעצמו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר