סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אחטא ואשיב / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

יומא פה ע"ב


האומר אחטא ואשוב, אחטא ואשוב - אין מספיקין בידו לעשות תשובה.

אני רוצה לקרב יהודים לתורה ולמצוות, אבל בשביל לקרב אותם אני מרגיש שאני צריך להתקרב קצת אליהם ולהיות איתם במקומות שבהם הם נמצאים, כדי שיוכלו להרגיש קרובים מספיק אליי, וכך אוכל לשכנע אותם לשוב בתשובה. האם זה נכון?

את התשובה לשאלה זו לומד האדמו"ר הצמח צדק מליובאוויטש (אור התורה, חוקת ד"ה "זאת חקת התורה", עמ' תשעו) מהעובדה שפרה אדומה מקבילה לעניין התשובה, שהרי מהותה היא לטהר את האדם הטמא, ועליה נאמר שהיא אמנם מטהרת את האדם הטמא, אך מטמאת את האדם הטהור.

בנקודה זו, אומר הצמח צדק, נמצא הגרעין שעליו צריך לתת האדם את הדעת, משום שמסתבר שבכדי לאפשר לשני לחזור בתשובה יכולה התורה לצוות על האדם לעשות פעולה שתטמא אותו, ותוציא אותו מגבולות הטהרה, בכדי שהשני יוכל להכנס אליהם.

אולם מאידך, צריך להדגיש כי על האדם לזכור שפעולה שכזו יכולה להתבצע אך ורק במקום שבו הוא קיבל ציוויי מפורש מהתורה לעשות זאת, וכל עוד הוא לא קיבל ציווי מפורש כזה, אסור לו לעשות את פעולה שיכולה לטמא אותו באיזושהי צורה.

על יסוד זה הוא מביא את הרעיון שמופיע בסוגייתנו, שהאומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה, ומסביר כי לא מדובר בחוטא רגיל, אלא באחד שאומר אחטא בכדי שאוכל להשיב אחרים בתשובה, היינו "אחטא ואשיב" את השני בתשובה, ועל זה אומרת הגמרא שמדובר במהלך מסוכן שמסכן את מקומו הרוחני של אותו אחד שחוטא מתוך כוונה טובה, ולכן אין מספיקין בידו לעשות תשובה, כי הוא "לקח את החוק לידיים", כשעשה פעולה אסורה שעליה הוא לא קיבל ציווי מפורש.

לכן, כל פעולה שיש בה חשש קל שיכול לפגוע בטהרתו של האדם, אפילו אם היא נעשית מתוך רצון עז לפעול טוב ולהחזיר בתשובה, צריכה להגיע רק מתוך ציווי תורתי שמאפשר לה להתקיים.

אם יעשה האדם את הדברים באופן הזה, מובטח לו שלא זו בלבד שלא יהיה בגדר של "אחטא ואשוב", אלא בגדר הכהן המטהר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר