סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי פועל את פעולת התשובה?

הרב דב קדרון

יומא פו ע"ב

  

אמר רבי לוי: גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד, שנאמר שובה ישראל עד ה' אלהיך.

מרן הרב קוק זצ"ל (מדבר שור, דרוש כ, מובא בלקט ביאורי אגדות) חקר: איך פועלת התשובה, האם מפני חסד ה' ורחמיו הוא מקבל ומוחל על העוון בתשובה, או שמא כבר הטביע ה' יתברך בטבע העולם שכמו שהעוון פוגם ומקלקל ואדם נענש מחמתו, כך כאשר אדם מתקן את מה שפגם בתשובתו נהפך כל הרע לטוב כתוצאה ממעשיו. כלומר: האם הריפוי והתיקון של התשובה הם מתנת שמים או תוצאה טבעית של מעשי האדם.

לכל אחת משתי האפשרויות יש יתרון וחיסרון: אם התיקון הוא בידי שמים אז בוודאי הוא מושלם יותר ממעשה בני אנוש, אולם יש בזה חיסרון לאדם שנהנה ממתנת חינם, בניגוד למטרת החיים שהיא לזכות בשכר בזכות ולא בחסד. מאידך, אם התיקון נעשה בידי אדם אז יש בזה את היתרון שאין הוא מקבל מתנת חינם, אולם אז אין התיקון מושלם כמו בידי שמים.

הוא מכריע שיש בחטא שני ענייני פגם: א. באדם עצמו: בנפש ובקדושתה. ב. בכלל מעשה ה', שכן כל חטא מחליש, כביכול, את הכוחות הטובים של מעלה. על פי זה ניתן לומר שבנוגע לנשמה של בעל התשובה, מכיוון שהוא משלים את חסרונה במחשבה של תשובה, היא חוזרת ומוסיפה אומץ ושבה לבריאותה וטהרתה מכוח תשובתו שלו, אבל העניינים שמחוץ לנפשו מתוקנים רק בחסד ה'. לפי זה התיקון של התשובה נעשה בשילוב של פעולת האדם ומעשה ה'.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר